6 november 2015

Bijdrage SGP aan Kadernota Economische Agenda

De kadernota heeft een prachtige titel: Kwaliteit en onderscheidend vermogen. Het lijkt geleend goed, maar dan wel goed geleend goed.
De SGP mist echter concreetheid van doelstellingen. Dat is lastig, want dit zorgt voor onduidelijkheid. Statenlid Dorst: ‘’Als ik ga solliciteren en er wordt gezegd dat ik een hoog salaris krijg, dan biedt dit mij geen duidelijkheid. Wat voor de een veel is, is voor de ander weinig.’’ Deze onduidelijkheid maakt dat de controlerende taak van Provinciale Staten lastig uit te voeren is.

De SGP-fractie wil een paar punten uit de Economische Agenda onderstrepen:
  1. De SER vindt dat onze regiefunctie steviger moet zijn –dan nu verwoord- als de Zeeuwse belangen in het geding zijn. De SGP onderstreept dat in tweeërlei opzicht: zowel bij het aanmoedigen als bij het afremmen.
  2. De SGP zal zich sterk maken voor de positie van het midden- en kleinbedrijf. Het MKB is de motor van de Nederlandse bedrijvigheid en werkgelegenheid, maar moet het in de aandacht regelmatig afleggen tegen de grote bedrijven.
  3. De detailhandelsvisie moet er komen. De noodzaak hiervoor neemt voortschrijdend toe. Wat de SGP betreft niet vanuit een landelijke Retail-agenda, maar gebaseerd op de Zeeuwse problematiek en kansen in Zeeland.
  4. Er ligt veel nadruk op het duurzamer opwekken van energie, maar veel minder op het verminderen van ons gebruik. De SGP vindt het echter ook belangrijk om er gezamenlijk werk van te maken om ons energieverbruik te verminderen.
  5. Er ligt nadruk op banen en werkgelegenheid. Dat is een goede zaak, maar helaas ligt er weinig nadruk op Starters, op nieuwe ondernemers met nieuwe bedrijven. Zeeland heeft het laagste groeisaldo van Nederland - namelijk 1% (1 % meer starters dan stoppers). De SGP zou graag een meer concrete ambitie zien op dit gebied.
De achterliggende jaren waren economisch niet de gemakkelijkste. Het economische en financiële tij is de afgelopen twee jaar drastisch gekeerd. Bedrijven moesten alle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden. Bedrijven verdienen daarom onze steun.

Een wijze les kunnen we trekken uit een brief van Jacobus. Letterlijk staat er in de Bijbelbrief van Jacobus : ‘Ziet, de landman verwacht de kostelijke vrucht des lands, lankmoedig zijnde over dezelve, totdat het den vroegen en spaden regen zal hebben ontvangen.’ Met andere woorden: Denk eens aan de boer! Wat kunnen we in de economie van vandaag met dit beeld? Statenlid Dorst: ‘’De Bijbel is van de reële economie. Verantwoorde plannen maken, eerst zaaien en dan verwachten. Een boer is een geduldig en een verwachtend mens.’’ Hoe geduldig, maar tegelijkertijd ook actief en gespannen wacht een boer op regen. Het eerste wat hij ’s-morgens doet, is naar de Hemel kijken. Daar sluit hij ook zijn dag mee af, want hij weet: regen komt van boven, Zegen komt van God.