11 maart 2016

Bijdrage SGP m.b.t. Herziening Omgevingsplan

U heeft deze weken vast de regenboog zien staan aan de hemel. Wanneer het regent, maar ook een mooi zonnetje schijnt, verschijnt deze prachtige natuurvertoning. God geeft met het teken van de regenboog niet alleen aan dat zo'n omvangrijke ramp voor het einde der tijden niet meer plaats zal vinden, maar gaf hierbij ook Noach de verantwoording over de aarde met alles wat zich erop begeeft. Het is daarom goed dat de overheid dit kadert  en dit op zijn tijd ook herziet.  We zijn als SGP tevreden met het stuk dat voor ons ligt. Op een aantal zaken willen we nog verder ingaan.

Wat betreft de bedrijventerreinen zijn we blij dat de aandacht die wij gevraagd hebben voor herstructurering van bedrijventerreinen is opgenomen in de herziening. We hopen dat door het stimuleringsfonds de herstructurering op gang komt. Mocht dit niet lukken dan zien we  in de experimenteerruimte voor elastiekplanologie graag ruimte voor nieuwe initiatieven zoals het uitruilen van saneringpslichten.

Wat betreft de verplichte sanering bij beëindiging van agrarische bedrijfsactiviteiten en omzetten naar woonbestemming hebben we grote vraagtekens. Vanuit de ZLTO-Zuid is naar voren gekomen dat dit voor oud-agrariërs een enorme impact heeft op de waarde en verkoopbaarheid van hun vastgoed. Daarnaast betekent deze bepaling dat er sprake is van kapitaalvernietiging doordat vaak in goede staat verkerende opstallen gesloopt dienen te worden. Wij als SGP vragen ons af: waarom? Neem bijvoorbeeld een oud boertje wat gestopt is met werken en van zijn oude dag wil genieten. Deze wil zijn agrarische bestemming omzetten naar een woonbestemming teneinde zijn boerderij op termijn te kunnen verkopen voor een goede prijs aan iemand die heerlijk buitenaf wil wonen. Zijn opstallen houdt hij netjes bij en gebruikt dit voor hobby of opslag. Waarom zouden deze opstallen gesloopt moeten worden?

Wij vinden dit beleid niet opwegen tegen de mogelijke verwachtingswaarde die geschapen wordt. Ook vinden we niet dat er dusdanig veel sprake is van verpaupering na bedrijfsbeëindiging om dit beleid door te voeren.  Dit strookt niet met afschaffing of vereenvoudiging van regelgeving die (voormalig) agrarische bedrijfsvoering onnodig belemmeren. We dienen daarom hierbij een amendement in samen met Partij voor Zeeland, CDA en ChristenUnie voor het schrappen van de zin uit paragraaf 3.1.3.
Het amendement is met 26 van de 39 stemmen aangenomen.

Zonne-energie vinden we een goede kans voor Zeeland. Zoals beschreven in ons verkiezingsprogramma willen we zonne-energie op gebouwen stimuleren met (semi) overheidsgebouwen als voorbeeld. We zijn geen voorstander van zonne-akkers op gronden die ook ingezet kunnen worden voor productie van gewas en dier. Er zijn genoeg kansen om dit aan het particuliere/zakelijke initiatief/collectief over te laten om hun daken te bedekken. Zeker als er gekeken wordt naar Duitsland.

Verder vragen we ons als SGP af wat er gebeurd is met de motie van o.a. D66 en SGP voor zonneparken op vuilstortplaatsen. Graag zien we dit alles uitgewerkt in de Kansenkaart Duurzame Energie.

Wat betreft vestiging van veehouderij en de PAS dringen we aan op maatwerk en niet zonder meer afwijzen van nieuwe vergunningen. Gun de boer de ruimte! We blijven kritisch volgen of de stikstofdepositie wordt gehaald en überhaupt haalbaar is (o.a. door externe invloeden).

We zijn tevreden met de toevoeging aandacht en prioriteit voor het behoud van cultuurhistorische waardevolle bebouwing. Dit ligt in lijn met ons verkiezingsprogramma voor behoud van het cultureel erfgoed.

Deeltijd wonen projecten krijgen extra ruimte in de herziening.  Deze projecten komen daarmee in aanmerking om buiten de regionale woningafspraken te vallen. Deeltijd wonen biedt zeker veel kansen voor Zeeland als het Florida van Nederland. Heeft de gedeputeerde overwogen dat eigenaren van bestaande vastgoed zich hier ook voor kunnen aanmelden? Hoe ziet de gedeputeerde dit?

De paragraaf over de bebouwing in de kust vinden we als SGP een goede verwoording van rijksbeleid en de provinciale inzet hierop. Wel willen we in de op te stellen kustvisie graag meer aandacht voor de kaders van de hotspots, wat integraal is afgestemd met de gemeenten zodat ontwikkelaars weten waar ze aan toe zijn.