15 juli 2016

Broodje distel

Op de agenda van de Statenvergadering op 15 juli stond o.a. het Statenvoorstel kadernota Natuurvisie 2016-2022. SGP-Statenlid Van Burg baseerde zijn bijdrage over dit voorstel op het Scheppingsverhaal.

De SGP is van mening dat God ons een taak heeft meegegeven om voor de natuur te zorgen. Het standpunt van de SGP inzake dit Statenvoorstel is dan ook gebaseerd op artikel 12 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Een citaat uit dit artikel: ‘’Wij geloven dat de Vader door Zijn Woord, dat is door Zijn Zoon, den hemel, de aarde en alle schepselen uit niet heeft geschapen, wanneer het Hem heeft goedgedacht, aan een iegelijk schepsel zijn wezen, gestalte en gedaante, en onderscheidene ambten gevende, om zijn Schepper te dienen. Dat Hij ze ook u alle onderhoudt en regeert naar Zijn eeuwige voorzienigheid en door Zijn oneindige kracht, om den mens te dienen, teneinde de mens zijn God diene.’’ Dit artikel laat zien dat er een zware verantwoordelijkheid rust op de schouders van zowel overheid als burger.

Een eerste aandachtspunt uit de Natuurvisie waar de SGP waarde aan hecht is het aanwijzen van multifunctionele bufferzones. De fractie is van mening dat de aanleg van bufferzones buiten de begrenzing van natuurgebieden alleen dient plaats te vinden als ze gerealiseerd worden in de stimulerende sfeer, op vrijwillige basis en niet op restrictieve wijze. Op deze manier worden de beperkingen voor de agrarische sector zoveel mogelijk geminimaliseerd. Een amendement hierover dat tezamen met CDA en D66 is ingediend, is aangenomen.

Daarnaast heeft de SGP tezamen met CDA en ChristenUnie een motie ingediend, welke is aangenomen, omtrent de compensatie van het behandelbedrag Faunafonds. Wanneer agrariërs een schadeclaim indienen voor compensatie van schade aan gewassen als gevolg van o.a. vraat door ganzen, moeten zij een behandelbedrag van €300 betalen. De SGP-Statenfractie heeft in haar verkiezingsprogramma vermeld dat zij voorstander is van een ruimhartig faunabeleid met goede compensatieregelingen voor de agrarische sector. Deze motie geeft hier uiting aan.

Naast ‘overlast’ door ganzen, wordt er in de nota gesproken over overlast van o.a. distels. Er zijn genoeg meldingen bekend van overlast uit natuurgebieden. De SGP wil deze meldingen graag beter in beeld krijgen. Statenlid Van Burg: ‘’Broodje distelverhalen hebben we niks aan. Eventuele overlast moet goed gemonitord worden. Meten is weten.’’ Een amendement van de SGP, CDA en VVD dat oproept om te onderzoeken of een monitoringssysteem opgezet kan worden, is aangenomen.

Tot slot heeft de SGP haar complimenten gemaakt aan de gedeputeerde en de ambtelijke organisatie over dit Statenvoorstel. Deze nota is een voorbeeld van hoe een kadernota eruit zou moeten zien. De hoeveelheid moties en amendementen (15) die bij dit Statenvoorstel zijn ingediend, laat zien dat het voorstel zo geformuleerd is dat Statenleden het begrijpen en er een mening over kunnen vormen. Op deze manier kan de volksvertegenwoordiging haar taak op ultieme wijze uitvoeren.