4 november 2016

Implementatie Wet Natuurbescherming

De SGP kan zich vinden in het voorstel om tot arme en snelle implementatie van de Wet natuurbescherming te komen.
Voor wat betreft de rol van de wildbeheereenheden, wil de fractie aansturen op een zo laag mogelijke bureaucratie voor de jagers. Daarom steunt de SGP het amendement van de ChristenUnie met betrekking tot de trendtellingen voor faunabeheerders.

Broodje distel
Tijdens de Statenvergadering van 16 juli 2016 heeft de SGP het College opgeroepen om meldingen van overlast van o.a. distels vanuit natuurgebieden in beeld te brengen. Er zijn namelijk genoeg meldingen bekend van overlast uit natuurgebieden, maar deze moeten goed gemonitord worden. Statenlid Van Burg: ‘’Aan broodje-distel-verhalen hebben we niks. Meten is weten.’’ Een amendement van de SGP, CDA en VVD dat daartoe oproept is toen aangenomen. Vandaag (4 november) heeft het College bevestigd dat vanaf 2017 de meldingen van overlast van o.a. distels een jaar lang gemonitord worden. De gedeputeerde heeft tevens aangegeven dat onderzocht wordt welke overlast is gemeld en wat er met die melding is gedaan. Bovendien zullen er steekproeven worden genomen. De fractie is verheugd dat met deze maatregel gehoor is gegeven aan de oproep van de SGP.

Provinciale Commissie Groene Ruimte (PCGR)
De SGP vindt het goed om te horen dat er vanuit de provincie in de vorm van PCGR ook naar andere onkruiden zoals Jacobskruiskruid, vraatschade en andere schade gekeken en overlegd wordt met stakeholders.

De SGP wil de compensatie voor het behandelbedrag Faunafonds graag behouden om de agrarische sector te steunen. De fractie is voor het beleidsarm overnemen van eerdere/andere besluiten, maar wel met inachtneming van aangenomen moties en amendementen.