16 december 2016

Knelpunten openbaar vervoer

Veel mensen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Daarom hebben we de taak om deze voorziening zo goed mogelijk op orde te krijgen. De SGP wil hier graag extra geld voor vrij maken.

Veel mensen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Daarom hebben we de taak om deze voorziening zo goed mogelijk op orde te krijgen. Statenlid Van den Berge: ‘’Wij kunnen ons vinden in het beschikbaar stellen van bijna 700.000 euro voor structurele investeringen in bushaltes (om deze beter toegankelijk te maken voor mensen met een functionele beperking), fietsvoorzieningen en het in stand houden van buurtbusverenigingen.’’ Tevens staat de fractie achter het aanpassen van de subsidieregeling voor buurtbusverenigingen om zodoende maatwerk te kunnen leveren.

Op 11 december 2016 is de nieuwe dienstregeling van de NS ingegaan. Het is een goede zaak dat hier in de samenleving op ingespeeld wordt, bijvoorbeeld door het aanpassen van de schooltijden. Toch zijn er ook een aantal knelpunten gesignaleerd:

• Drie dagen na de invoering van de nieuwe dienstregeling hebben de Provincie Zeeland en reizigersorganisatie Rover al wensen op tafel gelegd bij de NS. Het inzetten van een extra trein die in de ochtend een half uur eerder arriveert in Vlissingen is daarvan een voorbeeld.
  • Ook de krappe overstaptijd in Roosendaal van 3 minuten is voor velen sinds afgelopen maandag een probleem. Bij een kleine vertraging wordt de aansluiting al gemist.
  • Wellicht zullen er nog verbeteringen op de nieuwe dienstregeling doorgevoerd worden. Er is bijvoorbeeld ook de suggestie gedaan om bij Lage Zwaluwe in West-Brabant de mogelijkheid te bieden over te stappen op de IntercityDirect. Hierdoor kunnen Zeeuwen een stuk sneller in de Randstad zijn.

In de afgelopen week hebben we al kunnen zien dat de verantwoordelijk gedeputeerde deze zaken nauwlettend volgt. Daar is de SGP blij mee.

Het beter toegankelijk maken van het openbaar vervoer voor mensen met een beperking blijft een opgave. De vraag is wel waar we nog aan moeten voldoen, omdat 40% van de voorzieningen toegankelijk moest zijn op 1 januari van dit jaar. De SGP wil graag van de gedeputeerde weten of dit betekent dat verreweg het grootste gedeelte van de taakstelling al is bereikt of dat er nog meer moet gebeuren.