10 februari 2017

Kustvisie: de uil en zijn bos

In zijn bijdrage over de Kustvisie neemt Statenlid De Visser u mee naar een prachtige grote eikenboom middenin het bos. Een schitterend stuk schepping. Vanuit deze eik is het uitzicht over een prachtig meer adembenemend, met aan de horizon een idealistisch plekje.

In deze boom heeft heer specht al jarenlang een mooi hol. Het is een prima hol, waar veel andere vogels langskomen en heer specht voor veel gezelligheid zorgt. In het bos woont ook heer uil. Heer uil is heer en meester in het bos. Uil staat bekend als wijs, maar ook als wisselvallig. Heer uil bepaalt alles in het bos en laat ieder jaar vele regels opstellen en beleid schrijven. Ieder deel van het bos is weer onderverdeeld en heeft een eigen familie uilen die hierover regeren. Uilenfamilies met ieder hun eigen karakters…

Het volk der spechten en ook andere vogels hebben het prachtige bos ontdekt en zeker op de rand ervan zijn veel vogels grote nesten aan het ontwikkelen. Het bos is daarom ook een bos waar vele trekvogels langskomen om een korte of langere tijd te verblijven. Voor sommigen van hen is het een echt hun tweede thuis. Echter is er onder de oorspronkelijke vogels, maar ook zeker onder de linkse fluiter, de groene vink en de progressieve kiekendief steeds meer gekwetter en getsjilp hoorbaar over de vele plannen die er zijn voor grote nesten aan de rand van het bos. Zeker de nesten van de spechten werden verfoeid en gezien als een bedreiging voor het bos.

Van hoger uilenhand is heer uil bevolen om met alle uilenfamilies tot één gezamenlijke visie te komen, zodat het voor eens en altijd duidelijk is wat er mogelijk is aan de rand van het bos. Slimme uilen hebben een prachtig plan opgesteld met verschillende kleuren voor ieder stuk van de bosrand. De uilen zaten alleen nog in hun maag met een aantal grote nesten waar enkele spechten al lange tijd met bezig zijn.

Al meer dan tien jaar geleden hebben de uilen besloten dat heer specht beter vanuit de ene eik naar een andere eik enkele meters verderop kon verhuizen, net binnen het grondgebied van een andere uilenfamilie. Dat was beter voor het bos. Maar de uilen en spechten begrepen elkaar niet altijd zo goed en beiden veranderden ook nogal eens van gedachten. Zo duurde het erg lang voordat de plannen van de spechten op één lijn lagen met die van de uilen. Heer specht bedacht een metershoog nest, een nesteneiland en nog vele andere plannen totdat er eindelijk kaders kwamen. Echter toen kwam heer uil met zijn eerder genoemde visie. De uilenfamilie, op welks gebied de eik stond, keerde zich tegen de plannen van heer specht! In deze visie stond dat er geen grote nesten meer mogen worden gebouwd aan de rand van het bos, slechts op een paar plaatsen waarvoor al toestemming gevraagd is. Heer specht zat met zijn handen in het haar (of moeten we zeggen veren?). De moraal van dit verhaal: wat doet de uil? Is hij wijs of wisselvallig?

Het geschetste beeld verwoordt het standpunt van de SGP. De Kustvisie is een helder document en kan onze goedkeuring verdragen. De fractie is blij dat het gebleven is bij de Noordzeekust. Wel is de SGP van mening dat het proces beter had kunnen verlopen als Provinciale Staten (PS) in een eerder stadium waren geïnformeerd over het grotere geheel achter deze visie en de juridische status ervan. Ook bleef de rol van PS lang onduidelijk.

De SGP heeft haar steun verleent aan een motie van de PvdA inzake burgerparticipatie. De motie draagt het college van Gedeputeerde Staten op de mogelijkheden te onderzoeken om burgers actief te betrekken bij toekomstige projecten. Wel wijst de SGP erop om hierin ook goed te kijken naar de beeldvorming die sommige partijen kunnen wegzetten van bepaalde projecten. Statenlid De Visser: ‘’Het is goed om burgers te betrekken bij het opstellen van kaders, maar als deze eenmaal staan is het niet gewenst om deze voortdurend aan te passen, dit getuigt niet van een betrouwbare overheid.’’

De SGP wenst de gedeputeerde sterkte toe en de wijsheid van een uil met het inbrengen van de input vanuit Provinciale Staten in de visie.