28 juni 2016

Onafhankelijkheid en integriteit Veiligheidsregio waarborgen

De laatste dagen zijn er in de media diverse berichtgevingen geweest over misstanden bij de Veiligheidsregio Zeeland. De SGP is van mening dat er een belangrijke opgave ligt om onafhankelijkheid en integriteit te waarborgen en te zorgen dat misstanden worden aangepakt.

De Commissie Demmers heeft klaarblijkelijk onderzoek gedaan naar signalen vanuit de organisatie. Op 27 juni is er een brief van mevr. Demmers verschenen waarbij ze aangeeft dat de onderzochte misstanden gebagatelliseerd worden door het Dagelijks Bestuur en dat melders en vertrouwenspersoon getracht zijn ‘uit te roken’. Ook stelt mevr. Demmers dat de twee rollen van hoofd brandweerzorg a.i. – zijnde rechterhand en ondergeschikte van de directeur – en van onafhankelijk onderzoeker onverenigbaar zijn. Deze constructie wekt geen vertrouwen, waarbij ook suggesties gaande zijn van onderlinge banden tussen de onafhankelijk onderzoeker en de directeur en voorzitter. Verder onafhankelijk en integer onderzoek is in deze fase cruciaal, waarbij de kwaliteit van de taakuitvoering van de Veiligheidsregio centraal staat. De SGP is van mening dat er een belangrijke opgave ligt om onafhankelijkheid en integriteit te waarborgen en te zorgen dat misstanden worden aangepakt. Hierdoor komt de kwaliteit van de taakuitvoering van de Veiligheidsregio niet in het geding, waarbij de Commissaris een specifieke rol heeft. Met inachtneming van de Ambtsinstructie van de Commissaris van de Koning, het Protocol toezicht op de Veiligheidsregio’s en de Wet Veiligheidsregio’s stelt de SGP-Statenfractie de volgende vragen:

1. Heeft de Commissaris zich op de hoogte laten stellen over de ontstane situatie en het rapport van de Commissie Demmers?
2. Is er in eerdere aan de Commissaris gestuurde rapporten van de inspectie of het laatste visitatierapport melding gemaakt van genoemde problemen die omschreven staan in de brief d.d. 27 juni 2016 van mevrouw Demmers? Zo ja, welke zijn dat?
3. Loopt de taakuitvoering van de Veiligheidsregio Zeeland naar uw mening risico en op welke wijze laat u zich hierover informeren?
4. Biedt de Veiligheidsregio Zeeland voldoende bescherming voor medewerkers en hun privacy die melding willen maken?
5. Bent u met ons van mening dat onafhankelijk en integer onderzoek naar het functioneren van de organisatie noodzakelijk is en op een andere wijze vormgegeven moet worden, gelet op de brief van mevrouw Demmers?
6. Is de Commissaris bereid hierin een bemiddelende rol te spelen als onafhankelijk orgaan vanuit zijn verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de taakuitvoering van de Veiligheidsregio?
7. Op welke wijze kunt u een positieve bijdrage leveren om de samenwerking binnen de Veiligheidsregio Zeeland te bevorderen?