26 juni 2014
SGP stelt vragen over positie van Zeeuwse Havens in werkprogramma
SGP-Zeeland is van mening dat de Zeeuwse havens van groot belang zijn voor de Zeeuwse economie. Wij hebben kennisgenomen van het werkprogramma. Wat is echter de positie en betrokkenheid van Zeeland Seaports in dit geheel ? De SGP wil meer duidelijkheid over de voordelen van de genoemde acties voor Provincie Zeeland.
Met dit werkprogramma hebben de rijksoverheid, de havenbeheerders en het havenbedrijfsleven de ambitie om de concurrentiepositie van de Nederlandse zeehavens te versterken. Dit moet ertoe leiden dat de Nederlandse haveninfrastructuur de beste van de wereld blijft, het marktaandeel van de Nederlandse havens in de Hamburg-Le Havre range groeit en dat de toegevoegde waarde van de Nederlandse zeehavens toeneemt. De uitgangspositie van de Nederlandse zeehavens is goed, maar het is de uitdaging om die positie te behouden en voortdurend te verbeteren.
Volgens minister Schultz hebben de Nederlandse zeehavens een sterke positie in Europa, maar ze hebben te maken met een hevige internationale concurrentie. Om hun positie te versterken slaan overheid, havenbedrijven en het bedrijfsleven de handen ineen, want afzonderlijk kunnen de partijen dit niet bereiken. Het Rijk overweegt aandeelhouder te worden van bedrijven die Nederlandse havens exploiteren om het nationaal belang van de zeehavens voor economie en arbeidsmarkt beter te kunnen waarborgen. Het Rijk heeft nu alleen een belang van 30 procent in Havenbedrijf Rotterdam. Een serieuze optie die wordt bekeken is om ook in Havenbedrijf Amsterdam een aandelenbelang te nemen. Ook Havenschap Moerdijk is, als het kiest voor verzelfstandiging, een mogelijke kandidaat.
In het werkprogramma legt de overheid zich vast om tot eind 2016 tien concrete acties te nemen. Zo gaat Schultz zich hard maken in Europa om ongeoorloofde staatssteun aan zeehavens in België en Duitsland terug te dringen. Verder kijkt Schultz hoe het goederenvervoer naar Duitsland kan worden verbeterd en worden regels en vergunningen voor havenbedrijven onder de loep genomen.
Ook gaan zeehavens kijken hoe ze meer kunnen samenwerken. Dat blijkt uit het Werkprogramma Zeehavens, dat minister Melanie Schultz (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Vragen aan het Provinciebestuur:
1. Is het college al langer bekend met (de totstandkoming van) het Werkprogramma Zeehavens ? Zo ja, wat is de opvatting van GS hierover ?
2. Wat is de betrokkenheid geweest van Zeeland Seaports en haar aandeelhouders bij de totstandkoming van het gezamenlijke actieprogramma ?
3. Het Rijk kiest voor versterking van de samenwerking tussen de Nederlandse havens. Biedt dit volgens GS hoofdzakelijk voordelen voor de Zeeuwse havens, gelet op de geografische ligging en positie van onze havens? Zo ja, welke? Zo nee, welke nadelen zijn er te noemen?
4. De zeehavenbeheerders nemen maatregelen en kijken hoe ze kunnen samenwerken. Kan GS ons informeren wat hierin de bijdrage is en wat de concrete voornemens zijn van ZSP ?
5. Is GS met de SGP van mening dat genoemde ontwikkelingen betrokken moeten worden bij de totstandkoming van de vast te stellen aandeelhoudersstrategie ?
Hoogachtend namens de Statenfractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij,
A.I.G. (Ad) Dorst
A.J. (Harry) van der Maas