26 mei 2015

Sloewegdebacle

Tijdens de Statenvergadering op 26 mei 2015 is het dossier Sloeweg behandeld. Voorafgaand aan de inhoudelijke behandeling hebben Provinciale Staten gestemd over het Statenvoorstel Opheffen en opleggen geheimhouding met betrekking tot geheime delen van het dossier Sloeweg. Het college van Gedeputeerde Staten heeft voorgesteld om de GS-nota Voortgangsbericht N62 geheel openbaar te maken. Daarbij is voorgesteld om de geheimhouding van enkele interne e-mails te bekrachtigen.

Het CDA heeft echter een amendement ingediend om ook deze interne e-mails openbaar te maken, zij het in geanonimiseerde versie. De SGP heeft dit amendement gesteund. Statenlid Roeland: ‘’Het openbaar maken van interne e-mails moet een zorgvuldige afweging zijn. Het project Sloeweg is een bijzondere casus. Deze gebeurtenis wordt dan ook als eenmalig beschouwd. Gezien de ernstige situatie is volledige transparantie echter noodzakelijk.

Het amendement en statenvoorstel zijn met algemene stemmen aangenomen. Dat betekent dat er volledige openbaarheid geboden wordt inzake het Sloeweg dossier.

Na stemming over de geheimhouding van deze stukken, is tijdens het middagdeel van de vergadering het inhoudelijke deel van het dossier behandeld.

Het rapport van het TaskForceTeam (TFT) dat op 18 april 2015 uitgebracht werd sloeg in als een bom. De SGP noemt het ontluisterend om te lezen dat in het project Sloeweg zoveel fouten gemaakt werden. Het was duidelijk dat daar politieke consequenties aan verbonden moesten verbonden. Portefeuillehouder Van Beveren was politiek verantwoordelijk. Hij heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. Zo hoort en past dat in ons politieke bestel.

Volgens de SGP hoeft het echter geen verdere consequenties te hebben voor de rest van het college van Gedeputeerde Staten (GS). De beantwoording van de vele vragen, die de afgelopen periode door Provinciale Staten zijn gesteld, maken ons duidelijk dat er verder geen feiten zijn die nopen tot verdere politieke consequenties. Statenlid Roeland: ‘’Wij baseren ons niet op de publieke opinie, maar op de feiten zoals ze tot nu toe bij ons bekend zijn.’’ Dat betekent niet dat GS alles vlekkeloos gedaan heeft. Het College had de Staten gelijk moeten informeren toen de eerste tekenen naar voren kwamen dat er grote financiële overschrijdingen zouden plaatsvinden.

Naast de vele fouten, zijn er echter ook zaken rondom de Sloeweg goed gegaan. Hierbij wordt gedacht aan de opdracht aan de heer Vrijdag om een team te formeren, het uitbrengen van het rapport, het beantwoorden van de vele vragen en de wijze waarop het College daarmee is omgegaan. Het goede verloop van deze zaken geeft vertrouwen voor de toekomst. Een toekomst waarin er wel veel moet gebeuren: er moeten organisatorische maatregelen genomen worden, de controle moet beter en de communicatie moet zo vorm gegeven worden dat kanalen niet verstopt raken, maar dat informatie terecht komt bij de bestuurder die primair verantwoordelijk is voor het project.

De SGP ziet uit naar het rapport van een externe partij dat in opdracht van GS rond D.V. 23 juni zal verschijnen. Het College moet een voorstel voor Provinciale Staten gaan voorbereiden. Statenlid Roeland: ‘’Wij verwachten een aantal opties terug te zien: de kosten van een dubbele rotonde, een variant en een trompetoplossing. Ook verwachten wij nadere uitleg over de toepassing van bodemas. Ook de berekeningen van een externe verkeersdeskundige zien we tegemoet. De keuzes die tijdens de Statenvergadering op D.V. 3 juli gemaakt dienen te worden zijn zeer belangrijk. De SGP hoopt dat de verantwoordelijk gedeputeerde  ‘out-of-the-box’ zal denken. Als fractie vertrouwen wij erop dat het dossier Sloeweg, gezien de aanpak van GS de afgelopen tijd, uiteindelijk tot een goed einde gebracht zal worden.