6 november 2020

Snel de spa in de grond op de Zanddijk bij Yerseke

Elk besluitvormingsproces kent zijn eigen dynamiek, dat geldt zeker ook voor het Zanddijk-dossier. De belangen zijn divers. SGP-Statenlid Kees van den Berge: ‘’Het is aan ons om die belangen te wegen en een keuze te maken. De SGP realiseert zich dat het genomen besluit grote gevolgen heeft. Voor aanwonenden waarmee de Provincie in gesprek moet. Voor eigenaren van bedrijven die in spanning zitten wat voor effect de aanlegperiode en de nieuwe situatie heeft voor hun bedrijf. Voor de inwoners, met name van Yerseke.’’

Verschillende wensen

Uit de contacten met mensen uit de omgeving van de Zanddijk bleek dat er verschillende wensen zijn. Ieder heeft zo zijn of haar moverende redenen om voor een bepaald tracé een voorkeur uit te spreken. Maar in de afweging tussen een poldertracé of een dijktracé moet ook de SGP-Statenfractie een keuze maken. Leidend daarbij zijn vooral de uitgangspunten:

• Het vergroten van de veiligheid voor de diverse verkeersdeelnemers;
  • Een betere bereikbaarheid van Yerseke.

Dijktracé Roze-zwart

De SGP is van mening dat het dijktracé Roze-zwart de verstandigste keuze is. Een aantal redenen daarvoor:

• Dit tracé is een korte verbinding naar Yerseke;
  • Het heeft de minste impact op het landschap;
  • Het past binnen de provinciale begroting;
  • Qua doorlooptijd heeft dit tracé het snelste resultaat;
  • Er wordt een scheiding gerealiseerd tussen woon-werkverkeer ruim voor de Olzendepolder;
  • De huidige afslagen op de A58 richting Vlissingen en Bergen op Zoom worden behouden;
  • De spoorveiligheid wordt verbeterd;
  • De knelpunten bij afrit 33 worden aangepakt;
  • De knelpunten bij de rotonde bij Nishoek worden aangepakt.

De dorpsraad Yerseke en diverse ondernemers pleiten bovendien voor een snelle aanpak en niet nog jaren doorsteggelen en ondertussen niets doen. Ten slotte, de SGP heeft geluisterd naar wat de gemeenteraad van Reimerswaal op dinsdag 27 oktober heeft aangegeven: een voorkeur voor tracé Roze-zwart.

Financiën

Gedeputeerde Staten is erin geslaagd om voor de realisatie van tracé Roze-zwart een substantiële financiële bijdrage van het Rijk binnen te halen. Daarnaast heeft de gemeente Reimerswaal een bijdrage toegezegd en ook is een bijdrage te verwachten van ProRail voor het bouwen van een viaduct over het spoor. Daarmee hoeven wij als Provincie Zeeland dus zelf beduidend minder geld op tafel te leggen.

Veiligheid fietsverkeer

De SGP vraagt echter nog wel aandacht voor de veiligheid van de fietsers. In gesprekken met bewoners o.a. uit de Grintweg kwam de wens naar voren om de mogelijkheid van een fietstunneltje te onderzoeken ter hoogte van de Grintweg en de situatie van de fietsers bij bedrijventerrein Nishoek, met name bij de Weihoek en Stationsweg. Statenlid Kees van den Berge: ‘’Wij horen graag van Gedeputeerde Staten welke mogelijkheden er zijn om de fietsroute zo in te richten dat de fietsers niet direct kruisen met het snelverkeer.’’ De SGP heeft hier samen met CDA, VVD, 50PLUS en ChristenUnie twee moties over ingediend.

Beide moties zijn door Provinciale Staten aangenomen.

Tot slot, voor de SGP is het belangrijk dat het budget zo goed mogelijk wordt bewaakt. Een motie daarover van de VVD wordt door de SGP mede ingediend.

Het dijktracé Roze-zwart is voor de SGP-Statenfractie de verstandigste keuze!