31 mei 2021

Werkbezoek aan de Schorreblomme

Afgelopen woensdag, 26 mei, hebben de Statenleden Joan van Burg, Harold van de Velde en Kees van den Berge een bezoek gebracht aan ‘De Schorreblomme’. Hier telen Hans Elenbaas en Aart-Jan Bil zeegroenten zoals lamsoor, zeekraal en zeebanaantjes.

In de kwelders langs de Zeeuwse kust groeien zeekraal en lamsoor van nature. Zeebanaan groeit oorspronkelijk in Australië maar doet het hier in Nederland ook uitstekend. Het nabootsen van de natuurlijke omgeving vergt doorzettingsvermogen zo stelt Aart-Jan: “Het is echt pionieren”. Deze verrassend lekkere zilte groenten worden al langer gebruikt in restaurants maar langzamerhand worden ze ook onder een breder publiek bekend. Aart-Jan en Mirjam Bil verkopen de zeegroenten ook aan huis en merken de afgelopen jaren de toenemende belangstelling.

Aandachtspunten voor de provincie

Tijdens het bezoek werd met de Stateleden zaken besproken waar Hans en Aart-Jan tegenaan lopen. Zo kunnen bedrijven vergunningen krijgen om ook in de natuur zeegroenten te snijden maar is de verlening van deze vergunningen een onzeker en ondoorzichtig proces. “Het liefst zouden we mee willen praten” zegt Hans. Op dit moment mag er niet bedrijfsmatig zeegroenten gesneden worden in natuurgebieden terwijl dit volgens Hans en Aart-Jan uitstekend kan zonder de natuur te verstoren. In Frankrijk is er strenge wet- en regelgeving gemaakt voor het snijden in natuurgebieden en daar werkt dit beleid erg goed.

Ook lopen Hans en Aart-Jan aan tegen knellende wet- en regelgeving. Aart-Jan teelt lamsoor in een natura 2000 gebied. De provincie is groot voorstander van het telen van zeegroenten in natura 2000 gebieden maar vanuit het rijk wordt alleen grasland gestimuleerd. Het gebruik van kunstmest in natura 2000 gebieden ligt onder een vergrootglas vanwege een overschot aan ammoniak en stikstofuitstoot in de natuur. Volgens Aart-Jan is dit een kromme situatie: “We gebruiken nu een stuk minder kunstmest voor lamsoor dan voor grasland”.

Zoals veel boeren in Zeeland heeft ook Aart-Jan last van ganzen op zijn land. Echter, de provincie keert minder schadevergoeding uit als een boer plassen water, dat ganzen aantrekt, op zijn land laat staan. Voor de teelt van zeekraal en lamsoor is een natte bodem belangrijk. Plassen water zijn dus onlosmakelijk verbonden aan de teelt van deze groenten. Daarnaast is het proces voor het aanvragen van schadevergoeding onnodig ingewikkeld. Als er een stuk van de benodigde informatie wat langer op zich laat wachten moet je helemaal weer opnieuw beginnen met de aanvraag, zo geeft Aart-Jan aan.

Hoewel Aart-Jan en Hans terughoudend zijn in het aanvragen van subsidie hebben ze afgelopen jaar met behulp van subsidie de verwarming van de kas kunnen aanleggen. Ze zijn blij met de steun van de provincie. Niet alleen financieel maar ook de positieve houding van de provincie om authentieke Zeeuwse producten te telen.

Ondersteun pioniers!

SGP Zeeland is groot voorstander van het telen van Zeeuwse producten. De zeegroenten uit Nederland worden voornamelijk in Zeeland geteeld. Pioniers op dit gebiedt wil de SGP Statenfractie graag ondersteunen en samen met hen oplossingen zoeken voor onnodig knellende wet- en regelgeving. SGP Zeeland is blij dat organisaties de deur openen voor werkbezoeken zodat we samen concrete knelpunten kunnen bespreken.