18 juli 2016

Zeeland in stroomversnelling

Een commissie onder leiding van oud-premier Balkenende heeft een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de kansen voor economische structuurversterking en werkgelegenheid in Zeeland. Daar is een actieprogramma uitgekomen met als titel: Zeeland in stroomversnelling.

Het actieprogramma concludeert dat met name acties vereist zijn op de volgende gebieden:
1. SDR / circulair economy / biobased economy
De agro-, chemie- en energie-agena komen samen in de biobased economy. Partners uit omringende regio’s hebben behoefte aan verbinding met Zeeuwse bedrijven en initiatieven. Het Smart Delta Resources-programma draagt bij aan het realiseren van nationale duurzaamheidsdoelen op het gebied van CO₂-reductie.
2. Experimenteergebied Energietransitie en Deltatechnologie
De Zuidwestelijke Delta heeft de potentie om de proeftuin te zijn waarin de waterveiligheidsconcepten van de toekomst worden ontwikkeld met inachtneming van economische en ecologische belangen.
3. University College voor Engineering and Innovation (Bèta College)
Dit initiatief kan sterk bijdragen aan de noodzakelijke verbinding tussen bedrijfsleven en onderwijs.
4. Havensamenwerking
De Zeeuwse havens dienen zich als relatief kleine speler een positie te verwerven binnen grotere havenplannen waar ook de havens van Gent en Rotterdam onderdeel van zijn.
5. Gezonde regio en toerisme
Ten aanzien van de zorgsector dient ‘de basis op orde’ te zijn. Pas dan zijn verdere ontwikkelingen die toerisme en zorg verbinden als ‘specifiek Zeeuws pakket’ mogelijk.
In de afgelopen periode is zowel in de media als in de politiek veel gesproken over de inhoud van het actieprogramma. De titel is echter ook veelzeggend. Een stroomversnelling is een hydrologisch verschijnsel. Door versmalling (focus) ontstaat er snelheid en een machtige dynamiek die indrukkend is om te zien. Het actieprogramma bevat ook focus. Er worden goede keuzes gemaakt en er zit drang in naar actie en tempo.

De SGP mist echter urgentie en tempo in de brief van het kabinet. Er wordt een afwachtende houding aangenomen. Het kabinet wil graag concrete voorstellen op tafel hebben voordat ze in actie komt. Vooralsnog houdt de minister de hand op de knip. Enerzijds is dit teleurstellend, anderzijds leest de SGP hierin het positieve bericht dat er bereidheid is om goede plannen te steunen.

Statenlid Ad Dorst: ‘’Onze fractie roept op de uitvoering plaats te laten vinden binnen bestaande structuren. We willen geen extra bestuurlijke drukte.’’ Ook de uitvoering dient te geschieden binnen bestaande beleidsplannen. De SGP is van mening dat het actieprogramma geen nieuwe blauwdruk moet worden waarop vervolgens nieuw beleid ‘gestapeld’ wordt.

In een brief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties schrijft de minister dat hij de herzieningstermijn van vijf jaar voor de verdeling van het Provinciefonds tussen de provincies te lang vindt. In de brief staat echter niet vermeld wat de minister wel acceptabel vindt. In die zin is de brief onduidelijk. De SGP is benieuwd naar de reactie van Gedeputeerde Staten hierop.

De SGP wil tot slot het belang van een eenduidig, krachtig geluid vanuit Zeeland richting Den Haag benadrukken. Dit is noodzakelijk om zaken van de grond te krijgen.