Visserij

De visserij staat onder druk vanwege de Brexit en allerlei Europese maatregelen. Het voortbestaan van een groot deel van de sector wordt bedreigd. De provincie moet daarom samen met de regering, visserijprovincies en gemeenten gezamenlijk optrekken om de belangen van de visserijsector optimaal te behartigen. Zo moet voorkomen worden dat de visserij nog verder wordt ingeperkt. De provincie moet dan ook alle mogelijke lobbykanalen benutten om verdere nadelige ontwikkelingen tegen te gaan. Tot slot vormt ook de grootschalige aanleg van windparken op de Noordzee en het aanwijzen van allerlei Natura 2000-gebieden een bedreiging voor de visserij. De provincie moet zich ervoor inzetten dat de visserij volwaardig kan blijven functioneren.

Een belangrijke bedrijfstak binnen de visserij in Zeeland betreft de schaal- en schelpdiersector (mossels, oesters, kreeften, et cetera). Deze sector dient voldoende uitbreidings- en handelsmogelijkheden te krijgen en moet beschikken over voldoende kwalitatieve mossel- en oesterpercelen in de Oosterschelde.
Aquacultuur kan een belangrijke plaats gaan innemen in
de Zeeuwse economie. Op Noord-Beveland is dat al aangetoond. Onderzoek en kennisontwikkeling daarvoor moeten gestimuleerd worden. Daarnaast is er onterecht een negatieve grondhouding in (rijks)beleid waarneembaar richting vissers. De SGP vindt dit onacceptabel. De vissers zijn een belangrijke schakel in de (primaire) voedselvoorziening en dienen voldoende toekomstperspectief te hebben.

Concreet:

• Maximale inzet van de provincie om negatieve maatregelen vanuit de Europese Unie te voorkomen;
  • Verantwoord beheer van de visbestanden in internationaal overleg met de vissers;
  • Er moet voldoende ruimte blijven voor de visserij;
  • Aandringen op herbezinning op grootschalige windparken op zee en aanwijzen van Natura 2000-gebieden en onderzoeken/experimenten met vissen in de windmolenparken;
  • Stimuleren van innovatieve en duurzame (vis)technieken zodat de zeebodem minder wordt aangetast en het brandstofverbruik lager is;
  • Bijdrage aan de vernieuwing en verbreding van opleidingen in de visserij;
  • Promotie van de schaal- en schelpdiersector als specifiek Zeeuws merk;
  • Voldoende ruimte voor oesterteelt op tafels/off-bottom kweek;
  • Het meervoudig gebruik van percelen mogelijk maken (mossels en oesters
    bijvoorbeeld);
  • Het stimuleren van uitgifte proefvergunningen in Natura 2000-gebieden en Voordelta en wanneer er mogelijkheden blijken te zijn, dit omzetten naar definitieve vergunningen;
  • Een betrouwbare overheid door leveren van ‘boter bij de vis’. Dus tijdige
    beschikbaarheid van natuurvergunningen, hermotorisering en saneringsgelden, consistentie van beleid, et cetera;
  • Visserschepen dienen geen zwaardere normen voor uitlaatgassen opgelegd te worden dan grote zeeschepen (voorbeeld Westerschelde wordt door beide bevaren);
  • Aandringen bij Rijksoverheid op compensatie voor (garnalen)vissers in de Westerschelde vanwege de PFAS-problematiek en verlenging van vergunningen;
  • Een provinciaal budget/subsidie voor het hermotoriseren van de acht Zeeuwse garnalenkotters.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.