Richard en Mirjam Sterk uit Borssele kochten twee naast elkaar gelegen, verouderde woningen. Met behulp van de subsidie Provinciale Impuls Wonen (PIW) maakten ze er één levensloopbestendige woning van.

Hoe kwamen jullie op het idee om zo’n oude woning te kopen?

Toen we lazen over het bestaan van de subsidie Provinciale Impuls Wonen, zijn we over de koop van dit huis na gaan denken. Anders hadden we niet eens naar zoiets gezocht. Een oud huis is qua sfeer heel mooi, maar met deze subsidie werd het mogelijk om het binnen toch comfortabel te maken. Dit plekje bestond eerst uit drie verschillende percelen met daarop twee huizen. Pas toen het als één geheel aangeboden werd, werd het voor ons interessant. Voor meer mensen trouwens, want er waren toen veel gegadigden. Gelukkig werd het ons gegund!

Hoe ging de afwikkeling van de subsidie?

Dat was totaal niet ingewikkeld. We hebben foto’s aangeleverd van de oude situatie en beschreven wat onze plannen waren door van twee huizen één huis te maken. Ons verzoek werd goedgekeurd en we kregen 25.000 euro subsidie. Dat bedrag vormde een groot deel van ons bouwdepot. Toen we klaar waren met verbouwen, moesten we foto’s van de nieuwe situatie aanleveren.

Wat konden jullie met deze subsidie doen?

Het was een uitdagend project, maar juist met deze subsidie durfden we de stap te maken. We hebben het hele huis gestript en vrijwel alles nieuw gedaan: dakisolatie, wanden, beton gestort, meterkast, alle bedrading, het loodgieter werk, de keuken, badkamer en ga zo maar door. Bovendien konden we het gelijk levensloopbestendig maken en aan allerlei duurzaamheidseisen voldoen.

''Zo’n subsidie is een unieke kans voor starters. Je kunt er hele mooie dingen mee doen. Anders zou dit voor starters bijna niet te doen zijn.''

In maart 2021 ging SGP-Statenlid Harold van de Velde langs bij Richard & Mirjam om hun project te bekijken en hun ervaringen met PIW te horen. Kijkt u ook mee?