9 juni 2017

Als het getij verloopt, moeten de bakens verzet worden

De SGP stemde op vrijdag 9 juni 2017 in met een statutenwijziging van PZEM NV en de verkoop van Netwerkgroep DNWG (PZEM NV). In de Statenvergadering van 10 februari 2017 hebben Provinciale Staten de wens geuit om de statuten van PZEM N.V. zodanig te wijzigen dat de aandeelhouders meer statutaire grip hebben op de vennootschap die na de verkoop van DELTA Retail en het netwerkbedrijf DNWG per 1 juli zal ontstaan.

Naar aanleiding van die wens heeft Gedeputeerde Staten een voorstel gemaakt om het structuurregime intact te laten en een aantal statutaire bepalingen te wijzigen waardoor de aandeelhouders méér grip op de vennootschap verkrijgen. Het aantal bestuursbesluiten dat goedkeuring behoeft is uitgebreid. Gedeputeerde Staten wijzen ook expliciet op het terugbrengen van het aantal leden van de Raad van Commissarissen van vijf naar drie.

Op 1 november 2013 is door Provinciale Staten de aandeelhoudersstrategie DELTA N.V. vastgesteld. Op 8 juli 2016 is het statenvoorstel ‘Splitsingsplan DELTA’ vastgesteld met als uitgangspunt dat er na de splitsing twee levensvatbare bedrijven ontstaan. Vandaag (9 juni) ligt het voorstel voor om in te stemmen met de verkoop van DNWG. De voorkeursvariant om de aandelen ‘om niet’ over te dragen aan de aandeelhouders is niet haalbaar gebleken. PZEM is voornemens DNWG te verkopen aan Stedin Holding N.V. In het onderhandelingsresultaat zijn naast afspraken over de prijs, werkgelegenheid en dealzekerheid, ook afspraken gemaakt over het oprichten van een Stichting Zeeuwse Publieke Belangen om de lokale belangen op het gebied van werkgelegenheid, energietransitie en energievoorziening te borgen voor 10 jaar met een tussenevaluatie na 5 jaar.

Statenlid Dorst verwoordde het standpunt van de SGP in zijn bijdrage over dit voorstel:
12 mei 1959 was een feestelijke dag voor de PZEM. Drie zaken waren beslist de moeite waard om te vieren: de nieuwe centrale in Vlissingen, het nieuwe kantoor van PZEM in Terneuzen en het 40-jarige bestaan van de onderneming. De commissaris der Koningin in Zeeland, dhr. Mr. De Casembroot, die destijds zo ongeveer alles kon regelen - ook bij de PZEM, sprak bij die gelegenheid: ‘’Dit alles demonstreert dat PZEM zich voortdurend weet aan te passen aan de nieuwe situatie in Zeeland.’’ Als het getij verloopt, moet je de bakens verzetten.

Wat toen gold, dat geldt ook nu nog. Toen was de provincie betrokken en toonde actief aandeelhouderschap, dat blijft noodzakelijk. En het getij verloopt, dus we moeten de bakens verzetten. De SGP is van mening dat om die reden de statutenwijziging een goede zaak is en het kan rekenen op onze steun. Zeker ook in het licht van de invloed van de Provincie als aandeelhouder.

De inhoud van de ingediende motie met onze wensen en bedenkingen rondom de verkoop van het netwerkbedrijf DNWG heeft onze steun. Als het getij verloopt dan verzet men de bakens. Daarom is het een goede zaak dat we een actuele aandeelhoudersstrategie hebben. Als je te lang wacht met het verleggen van de bakens, dan kom je buiten de vaargeul. Statenlid Dorst: ‘’De SGP roept alle aandeelhouders op om vanuit hun/onze verantwoordelijkheid en betrokkenheid ‘een oogje in het zeil te houden’.’’