27 september 2024

Baanrotatie vliegveld Midden-Zeeland

Provinciale Staten sprak afgelopen vrijdag 27 september over de voorgenomen baanrotatie van Luchthaven Midden-Zeeland. De wens is om de ligging van de start- en landingsbaan van het vliegveld aan te passen om zodoende de veiligheid van bewoners, recreanten en vliegers op en direct rondom het vliegveld te vergroten. Om de draaiing van de baan mogelijk te maken, moet een Provinciaal Inpassingsplan vastgesteld worden en een wijziging van de bijbehorende verordening Luchthavenbesluit Midden-Zeeland plaatsvinden. Onderstaand vindt u de bijdrage van de SGP, verwoord door statenlid Harold van de Velde.

Ik wil het college bedanken voor de zeer uitvoerige, schriftelijke beantwoording van alle vragen die tijdens een eerdere behandeling van dit onderwerp in de commissie zijn gesteld. Dat biedt veel helderheid. Voor de SGP zijn er nog twee punten van belang:

1. Als eerste de vliegveiligheid. We willen het college vragen, zeker met het oog op de draaiing van de baan die tot andere omstandigheden leidt voor de vliegers, om de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Luchtvaarpolitie te vragen om de controles te intensiveren. Momenteel wordt Zeeland niet zo vaak aangedaan als het om controles gaat. ILT en de Luchtvaartpolitie geven aan dat 7% niet in de haak is. Dit is een behoorlijk percentage. Een goede reden, zeker met de voorgenomen draaiing van de baan, om vanuit Zeeland nog eens de wens over te brengen om de controles te intensiveren.
  2. Fatsoenlijk omgaan met de omgeving, met omwonenden en ondernemers, waaronder agrariërs. Dat is een serieus punt. De SGP heeft goed gekeken naar alle zienswijzen die zijn binnengekomen op dit onderwerp. We moeten goed wegen hoeveel mensen tegen dit voorstel zijn. Dat zijn er niet zo veel. De zienswijzen die zijn ontvangen bevatten wel reële punten. Dan is het van belang om fatsoenlijk met die mensen in gesprek te gaan om er samen uit te komen. Dat is wat de SGP betreft heel belangrijk. Maar dat kunnen wij niet tegen Gedeputeerde Staten zeggen, want daar ligt de uitvoering niet. Wij beslissen alleen over een aantal juridische regels, maar de uitvoering is aan de gemeente Middelburg. Wel kunnen we als provincie onze wensen en zorgen kenbaar maken richting de betrokken partners die voor de uitvoering verantwoordelijk zijn. De omgang met de omwonenden en ondernemers in het gebied tot op heden, had vele malen beter gekund. Maar dat is niet de taak van dit college. Volgens mij is het heel terecht als we ons als Provinciale Staten kritisch opstellen richting de gemeente Middelburg. Deze oproep staat voor de SGP centraal als het gaat om de behandeling van de baanrotatie. Een motie van de BBB over hoe dat praktisch vormgegeven moet worden, steunen wij van harte.