30 januari 2016

Besluit over toekomst DELTA N.V.

Provinciale Staten besluiten tijdens hun vergadering op D.V. vrijdag 5 februari over de toekomst van DELTA N.V.

Het Statenvoorstel dat voorligt heeft als titel ‘Toetsingskader herstructurering DELTA N.V.’ Volgens het College van Gedeputeerde Staten (GS) is herstructurering noodzakelijk vanwege een drietal zaken:
  • Marktomstandigheden bij het energieproductiebedrijf;
  • Belangen zoals gedefinieerd in de aandeelhoudersstrategie;
  • Wet Onafhankelijk Netbeheer.
In het voorstel van GS worden twee opties genoemd, namelijk:
  • Herfinanciering van gezonde onderdelen (nieuwe geldleningen);
  • Verkoop van gezonde onderdelen.

Om de aandeelhoudersbelangen te waarborgen in het herstructureringsproces stelt het college van GS voor om een toetsingskader vast te stellen. Daarbij dienen verschillende uitgangspunten te worden gehanteerd. Herfinanciering van onderdelen heeft de voorkeur boven verkoop. Mocht verkoop toch plaatsvinden, dan dient dit te geschieden tegen marktconforme voorwaarden, waarbij de verkoopprijs en de voorwaarden op het gebied van werkgelegenheid in samenhang zullen worden beschouwd. Verkoop van Enduris kan pas aan de orde komen indien voldoende vaststaat dat alternatieve mogelijkheden niet of niet tegen marktconforme voorwaarden kunnen worden geëffectueerd.

Het doel is dat de splitsing halverwege 2017 rond is. Na de splitsing dienen er twee levensvatbare bedrijven te opereren: Enduris (netwerkbedrijf) en Delta (energieproductiebedrijf).

De SGP-Statenfractie steunt het voorstel. Fractievoorzitter Roeland: ‘’Wij vinden het een goed c.q. evenwichtig voorstel waarbij onder andere het belang van de Zeeuwse werkgelegenheid nadrukkelijk aandacht krijgt.’’

Het volledige Statenvoorstel is opgenomen in het online vergaderoverzicht van de Provincie Zeeland (www.ibabs.eu). Inloggen is mogelijk met de volgende gegevens:
Site: zeeland
Gebruikersnaam: burger