30 mei 2024

Bezoek Bert-Jan Ruissen aan Zeeuwse visserijsector

Afgelopen vrijdag 24 mei bracht Europarlementslid Bert-Jan Ruissen, op uitnodiging van de SGP-Statenfractie, een bezoek aan Zeeland. Het middagprogramma begon met een vaartocht naar een oesterperceel in de Oosterschelde. Daarna spraken we tijdens een informele borrel met vele vissers over de thema's die spelen in de sector. Onderstaand een impressie van deze geslaagde middag.

Vaartocht Oosterschelde

Het bleek helaas geen zonnig te weer te zijn toen Bert-Jan Ruissen arriveerde in Yerseke. De regen viel makkelijk, maar gelukkig was oesterboot 'C'est la vie' half overdekt. Met een gezelschap van verschillende SGP-vertegenwoordigers (van Europees tot gemeenteraad), vertegenwoordigers van de Nederlandse Oestervereniging en verschillende journalisten (Visserijnieuws en Omroep Zeeland) voeren we naar een van de oesterpercelen van Markus Wijkhuis en Maurice Boone. Daar werd een off-bottom rek opgetild en uitgelegd hoe de aanwezigheid van de oesterboorder heeft geleid tot investeringen in kweek van de bodem af. De journalist en cameraman van Omroep Zeeland hebben Bert-Jan (en ook zijn vrouw Mirjam) geïnterviewd en daar een mooie rapportage van gemaakt. Bekijk de video vanaf minuut 6:15. Tevens is er een artikel geschreven dat de mooie titel kreeg: 'De Heere heeft dit op mijn weg geplaatst'.

Informele borrel met vissers

De boot meerde aan bij de Oesterij, een kwekerij met proeflokalen van Jean Dhooge. Zijn bedrijf is afnemer van de oesters die Markus en Maurice kweken. Vele vissers waren daar naartoe gekomen om met Europarlementariër Bert-Jan Ruissen, SGP-raadsleden en statenleden, de beleidsmedewerker visserij van de Provincie Zeeland en de beleidsmedewerker van onze Tweede Kamerfractie in gesprek te gaan over de thema's die spelen in de sector. Gezien de grote opkomst, bleek daar zeker behoefte aan te zijn.

Omroep Zeeland heeft alleen gefilmd tijdens de vaartocht, wij hebben zelf tijdens het hele middagprogramma mooie beelden gemaakt. Op LinkedIn hebben we een aantal foto's van de borrel geplaatst. De foto's bekijkt u via deze link. Tevens hebben we een mooie video gemaakt, in het Zeeuwse dialect welteverstaan. Voor de niet-Zeeuwen is ondertiteling toegevoegd.