11 maart 2016

Bijdrage van Statenlid Van den Berge over het cultuurbeleid

Herr Jesu Christ, erhore mich
Ich will dich preisen ewiglich.

Heere Jezus Christus, verhoor mij
Ik zal u  eeuwig prijzen.

Als deze twee laatste zinnen uit de Johannes Passsion van J. S. Bach Deo Volente volgende week zaterdag in de Adriaanskerk in Dreischor hebben geklonken, dan verwoord dat wat wij als SGP-fractie belangrijk vinden bij cultuurbeleid.

In ons verkiezingsprogramma staat dat cultuur en kunst het leven verrijken. De provincie dient dan ook verantwoorde kunst- en cultuuruitingen te bevorderen, waarbij zedelijke normen en waarden van Gods Woord de belangrijkste randvoorwaarden zijn.

Een tweede punt uit ons verkiezingsprogramma is, dat wij als SGP veel belang hechten aan het behoud en de benutting van ons cultureel erfgoed (bijvoorbeeld monumenten, cultuurlandschappen, boerderijen en kerkgebouwen.

Daarom wil  de SGP  het huidige beleid van jaarlijkse subsidiëring voor de vrijwilligersorganisaties handhaven. Wij vinden dat provinciale ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties moet worden gecontinueerd. Naar onze mening zorgen zij ervoor dat het Zeeuwse karakter bewaard blijft. Wij zijn daarom mede-indiener van het VVD-amendement hierover.

We zijn ons terdege bewust van de demografische ontwikkelingen in Zeeland en dat heeft gevolgen voor de Zeeuwse cultuur. In de commissie hebben we al gevraagd in hoeverre het project ‘Kerk, krimp en kans’ in Zeeuws-Vlaanderen een vervolg kreeg in de rest van Zeeland. Dit blijkt niet het geval te zijn. Als SGP hechten we groot belang aan het onderwerp ‘herbestemmen van kerkgebouwen’.

Als SGP vinden wij dat we ons moeten richten op alle gemeenten met continuering van regionale cultuurconvenanten, zodat er een complementair cultureel voorzieningenniveau blijft.

Het nieuwe cultuurbeleid wil als uitgangspunt nemen dat steeds sprake moet zijn van ten minste 2 beleidssectoren of ten minste 2 terreinen binnen de sector cultuur of grensoverschrijdende samenwerking.

In de huidige periode staat samenwerking met andere beleidssectoren ook hoog in het vaandel,  dit was echter facultatief. Nu dit een  extra weegpunt  wordt voor provinciale ondersteuning, wachten wij  af of dit niet te belemmerend gaat werken.

Volgens de kadernota moet de provincie Zeeland moet zich sterker gaan profileren met producties (film over Michiel de Ruijter) en festivals (Concert at Sea). U weet dat wij met dergelijke cultuuruitingen principieel niet kunnen instemmen. We hebben nog wel een drietal vragen. Wat gaat dit betekenen voor andere festivals? Krijgen zij dan minder subsidie de komende jaren? Wat betekent dit als de provincie zich terugtrekt  op het gebied van de reguliere podiumprogrammering?

De SGP realiseert zich dat het zero-based begroten een bezuiniging kan gaan betekenen. Dit wordt een politiek-bestuurlijke keuze waarbij de inhoud in relatie tot het beschikbare budget en provinciale taken leidend zullen zijn.

Wie mag luisteren naar de woorden van de Mattheus Passion of Johannes Passion over het lijdensverhaal van de Heere Jezus Christus, verlaat zoals Ernst Jan Rozendaal in de PZC van afgelopen dinsdag 8 maart schreef ‘’stram als een oud mannetje de kerk, maar met een intens verwarmd hart’’.