11 juli 2020

Compensatiepakket Marinierskazerne: het is dit, of jarenlang procederen

Het compensatiepakket voor de Marinierskazerne had beter gekund. Maar het alternatief, jarenlang procederen, is veel slechter. Het huidige pakket bestaat uit 8 onderdelen. En dat is positief, want de kans dat álles niet doorgaat (zoals bij de Marinierskazerne), is in ieder geval een stuk kleiner. Onderaan dit artikel kunt u een video bekijken met een korte samenvatting van het SGP-standpunt.

Waakhond
Onderdeel van het pakket is dat er een waakhond wordt ingesteld die erop toeziet dat het pakket daadwerkelijk wordt uitgevoerd, of dat er een vervangend onderdeel in komt als er iets uit valt.

Toekomstperspectief
Er ligt nu een pakket waar we voor de toekomst van Zeeland iets mee kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de werkgelegenheid die het oplevert (ca. 1000 banen en de komst van 200 studenten) en een snellere verbinding met de Randstad.

Kenniscentrum
Het voornemen om een Delta Kenniscentrum op te richten, is positief. Een kenniscentrum waar opleidingen worden aangeboden die passen bij waar Zeeland goed in is: voedsel, water, veiligheid en energie. Daar hebben we wat aan, met name de jongeren. Veel jongeren vertrekken namelijk uit de provincie, omdat ze hier geen opleiding kunnen vinden die past bij hun wensen. Dankzij de input van SGP-jongeren heeft de SGP-fractie erop aangedrongen dat de opleidingen die het nieuwe Kenniscentrum aan gaat bieden zo toegankelijk mogelijk moeten zijn (niet volledig Engelstalig en geen verplichte huisvesting op de campus) voor Zeeuwse jongeren. De gedeputeerde heeft toegezegd dat hij zich hiervoor in gaat zetten.

Evides
De SGP-fractie is ook blij dat met dit pakket een laatste zetje gegeven kan worden om het waterbedrijf Evides ‘om niet’ terug in handen van de Zeeuwse overheden te geven. Al deze overheden gaan de komende jaren dan dividend ontvangen en daar wordt heel Zeeland beter van.