30 september 2016

Dag van tunnelvisie: SGP vaart vaste koers

Jaarlijks wordt de discussie gevoerd over het mogelijk vervroegd tolvrij maken van de tunnel. De SGP is van mening dat de tunnel geen speelbal van de politiek dient te zijn. Een Statenvoorstel wordt voor vier jaar vastgesteld, dus zou er niet ieder jaar opnieuw discussie gevoerd moeten worden. ''Het aantal auto's dat de tunnel passeert is hoger dan verwacht. Deze meevaller moet ten goede komen aan de huidige gebruikers door de toltarieven zo laag mogelijk te houden'', aldus Statenlid Van de Velde. Zijn volledige bijdrage leest u hieronder.

Voorzitter,

Er was eens een SGP'er die door de Westerscheldetunnel ging. Ze, ja u hoort het goed, ze kwam bij de tolpoortjes aan om af te rekenen. Tot haar verrassing mocht ze ook een cadeautje uitkiezen. Want, zo zei de tolgaarder, het is de dag van de tunnelvisie. U kunt kiezen tussen 3 dingen: een glazen bol, een draaitol of een sleutelhanger met kompas.

Welke zou ze kiezen? Ze dacht even na wat de lijn van de SGP altijd was én is als het gaat om de Westerscheldetunnel. De glazen bol liet ze staan want elke keer maar gissen naar de toekomst van de tunnel in 2033 is niet realistisch. Met de draaitol had ze al helemaal niks, want zo dacht ze, ik heb niets met politici die ineens een ander standpunt innemen en dan verklaren dat de achterban er ineens anders over dacht. Oftewel, geen draai geven aan de tol en elke keer maar kijken welke kant die valt.

Ze keek vriendelijk naar de tolgaarder en zei: ik wil de sleutelhanger met kompas graag, want ik weet dat mijn partij een vaste koers vaart als het gaat om de tunnel. Zij vinden dat iedereen het laagste tarief wat mogelijk is hoeven te betalen en niet ons nu extra belasten om straks eerder tolvrij te kunnen zijn. Dat is rechtvaardig in plaats van de tarieven met 2% elk jaar te laten stijgen. Andere politieke partijen hebben daar in het verleden zich anders over uit gelaten.

De tolgaarder gaf de sleutelhanger en zei: ik mag het niet zeggen van mijn directie maar u klinkt als een verstandige vrouw.

Ze reed de tunnel in en hoorde ineens de SGP-Statenfractie op omroep Zeeland. De stem van Ferdinand Koppejan klonk haar bekend in de oren, maar ook die van de SGP. Het was een duidelijke boodschap: geef het voordeel aan de gebruikers van vandaag en niet aan die van na 2030. Maar ze hoorde nog iets. Een oproep van de SGP aan de politici in Zeeland. Maak de tunnel geen speelbal van de politiek. Dit is de koers voor 4 jaar, afspraak is afspraak, 4 jaar is 4 jaar. Dat zorgt ervoor dat iedereen in Zeeland duidelijkheid heeft wat de lijn is met de tunnel en hoe we met elkaar dit bouwwerk bekostigen om niet meer uren voor de boot te wachten. Eigen beelden, getallen of verkiezingsretoriek zorgen alleen maar voor verdeeldheid.

Ja, dacht ze, ik herken de consequente lijn van de SGP. Dit is precies wat we nodig hebben op de dag van de tunnelvisie.

Voorzitter, om deze reden zullen wij voor dit voorstel stemmen en danken het college en de directie van de tunnel voor de goede voorbereiding en informatie voor deze duidelijke politieke keuze.