28 januari 2021

De Brexit-deal en de toekomst van de Zeeuwse visserij

Brexit-deal leidt tot omzetverlies voor Zeeuwse vissers

Donderdag 21 januari 2021 berichtte Omroep Zeeland dat de gevolgen van de Brexit-deal voor Zeeuwse vissers slechter uitpakken dan gedacht. In de Brexit-deal is afgesproken dat Europese vissers in Engelse wateren 25 procent minder vis mogen vangen, maar voor elke vissoort gelden andere percentages. En daar zit voor Zeeuwse vissers het probleem. Zij vissen met name op tong, schol, wijting en kabeljauw. Voor deze vissoorten is de afname substantieel, wat een flink verlies betekent voor de Zeeuwse vissers. Bovendien heeft ook Noorwegen, vanwege de houding van de EU in de Brexit-deal, haar vismachtigingen voor Europese vissers in de Noorse wateren ingetrokken.

De visserijsector is een toonaangevende Zeeuwse sector. Het voortbestaan van een deel van de sector wordt nu bedreigd. De SGP vindt dit onacceptabel en heeft daarom de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

Vragen:

1. Welke mogelijkheden ziet het College om de effecten die met name voor Zeeuwse vissers extra negatief uitpakken, te verminderen?
  2. Hoe blijft het gelijk speelveld overeind aangezien nu ook Noorwegen zijn vismachtiging heeft ingetrokken, waardoor een aantal kotters daar nu niet meer terecht kan?
  3. In hoeverre kan het Verenigd Koninkrijk (VK) eisen stellen aan de manier van vissen ten aanzien van bijvoorbeeld pulstechniek? Gaan de randvoorwaarden zo ver dat zelfs de manier van vissen bepalend is voor de machtiging?
  4. Hoe kan de zorg van de vissers ten aanzien van randvoorwaarden die het VK kan stellen aan de machtiging van vooralsnog 1 jaar weggenomen worden?
  5. Op welke manier kan de toekomst voor nieuwe generaties vissers en een kotter als familiebedrijf gegarandeerd blijven?

Hoogachtend namens de Statenfractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij,

J.A. (Hans) Rottier