4 november 2016

Economische Agenda 2017-2021: focus en keuzes maken

Focus is belangrijk voor Zeeland. Met focus kun je veel bereiken, ook als je klein bent. Om dit te illustreren gebruikte Statenlid Dorst het voorbeeld van een boekenwinkel en een specht.

Boekenwinkel
De boekenwinkel veranderde. Dat begon al jaren geleden. De omzet liep terug, dus moesten er andere producten bijkomen: speelgoed, spelletjes, snoepgoed, teddyberen. Sommige boekenwinkels werden van lieverlee een winkel van Sinkel. Van alles wat, en het was net niks. Veel van deze winkels zijn inmiddels verdwenen. Deze winkels hadden geen focus en maakten geen scherpe keuze, maar hadden van alles wat.

Specht
Een specht klopt telkens op dezelfde plek op een boom. Net zolang tot er in die boom een gat ontstaat, een huisje om te wonen. Dat heeft 100 procent te maken met focus. Zo’n klein en fragiel vogeltje, en dan zo’n resultaat!

Economische Agenda
Wonderlijk mooi is de schepping van God. De SGP vindt dat er forse verbetering is in de nieuwe economische agenda. Er is nog meer focus in aangebracht. Ga zo door is ons advies. Onze fractie ziet nog wel meer kansen. Nog meer focus. Met focus kun je heel veel bereiken, ook als je klein bent, zoals de provincie Zeeland. We kunnen niet alles, maar moeten scherpe keuzes maken. Bijvoorbeeld minder aandacht voor evenementen en festivals. Dan kunnen we de middelen en de aandacht geven aan bijvoorbeeld de mooie sectoren landbouw en visserij. Focus is goed voor Zeeland. Voor onze economie. Statenlid Dorst: ‘’Al een eeuw lang is onze partij voorstander van Hollands Welvaren. Voorstander van het goede leven. Van echte rijkdom, in de diepste zin van het woord. Ook voor Zeeland.’’

De fractie zou graag nog wel wat informatie van het College over de strategic board ontvangen. De strategic board bestaat al sinds 2013. Het ontgaat ons echter wat dit heeft gekost, wat er is gepresteerd en wat de resultaten zijn. Waarom willen we hier vier jaar mee door, zonder goede informatie en evaluatie? De gedeputeerde erkende dat het in het afgelopen jaar stil is geweest op dit gebied en heeft toegezegd dat het College probeert om hier voor het einde van dit jaar relevante informatie over te verschaffen.