7 juli 2017

Financiële zorgen: hopen op meevallers

De financiële positie van de Provincie Zeeland is zorgelijk. Dit was al bekend, maar wordt nog eens extra duidelijk uit de Jaarrekening 2016 en Zomernota 2017. De komende tijd is er weinig ruimte om te investeren. Wat de SGP betreft onwenselijk. Toch is er ook reden voor dankbaarheid.

Een aantal grote dossiers hebben een enorme impact op de investeringsagenda van de provincie: Thermphos en EPZ (kerncentrale). Statenlid Dorst: ‘’We kunnen ons onder de huidige financiële situatie nauwelijks ambities permitteren. Dat is onwenselijk, zeker in een land waar het economisch beter gaat. Het mag niet zo zijn dat Zeeland op slot gaat, doordat de provincie alleen staat voor een aantal grote vraagstukken.’’ De SGP hoopt op een paar grote meevallers rondom de commissie Samson en de kwestie van de kerncentrale.

Een paar punten uit de jaarrekening hebben de bijzondere aandacht van de SGP:

1. Leefbaarheid. In de jaarstukken komt dit naar voren als één van de drie randvoorwaarden. Vorig jaar bij de najaarsnota is er op initiatief van de SGP met een aantal andere partijen een motie ingediend en aangenomen. In de motie werd Gedeputeerde Staten (GS) opgeroepen op zoek te gaan naar initiatieven op het gebied van leefbaarheid en een bestedingsoverzicht. Graag horen wij wanneer we resultaten kunnen verwachten. Tevens vragen wij GS in de Najaarsnota aan te geven hoe we het onderhoudsniveau van de wegen op peil kunnen houden, ook na 2019.
  2. Infra en Mobiliteit. In het coalitieakkoord beschrijft GS dat een verhoging van de opcenten onontkoombaar is, maar dat daar extra middelen voor infra en mobiliteit tegenover staan. Wij vragen het College om het begrip ‘extra’ inzichtelijk te maken.
  3. Bestemmingsreserve meerjarige projecten en incidentele doelstellingen. Ook voor deze bestemmingsreserve geldt dat dit inzichtelijk gemaakt moet worden.
  4. Onderbesteding. De provincie heeft in 2016 minder geld uitgegeven dan begroot was. Er was €308 miljoen begroot en er is €238 uitgegeven. Een verschil van €70 miljoen. Dat is 23 procent. De SGP vindt het belangrijk dat er meer aandacht komt om onderbesteding zoveel mogelijk te voorkomen.

De SGP is van mening dat tijd en geld effectief en efficiënt ingezet moeten worden. De provincie moet blijven ‘plussen’ en ‘minnen’: wat kan er meer en wat kan er minder? Iedere keer opnieuw moeten zaken tegen het licht gehouden worden. ZB Planbureau is hiervan een voorbeeld. In september 2016 gaf het College aan te kijken naar de provinciale taken en de manier waarop de provincie haar kennishuishouding verder wil organiseren. De SGP wil graag van het College weten wanneer zij met een aanzet hoopt te komen. Ook het opnieuw bezien en reviseren van de bestemmingsreserve en de reserve incidentele bestedingen is hiervan een voorbeeld.

Toch is er naast deze zorgen ook reden voor dankbaarheid. Juist in deze wereld van geweld en tekorten. Van grote armoede en gebrek aan eerste levensbehoeften. We zijn ondanks alles wat we met elkaar bespreken onvoorstelbaar rijk gezegend. Een oude dichter heeft daarvan getuigenis gegeven:
De HEER is goed en vriend’lijk en weldadig;
Barmhartig, mild, lankmoedig en genadig.

{iframe=https://sdk.companywebcast.com/sdk/player/?id=e46ea26f-e0c5-42f6-bc46-d4b3549a982c&offsets=2017-07-07T07:49:50.511Z,2017-07-07T07:57:54.373Z&width=1280&height=720}