4 november 2016

Focus op bèta college is prioriteit

In onze provincie is veel aandacht voor vernieuwing en innovatie. Statenlid Van den Berge: ''Het steviger neerzetten van Kennis- en Innovatienetwerken is een doelstelling die de SGP krachtig wil onderstrepen.'' Er gaat veel goed in onze provincie op dit punt.
In het Statenvoorstel beschrijft het College diverse initiatieven. Op de bijeenkomst in DOK41 op 14 oktober jl. heeft de fractie kennisgemaakt met aantal van deze initiatieven.

Bèta College
De focus op het Bèta College is nu prioriteit. Het bedrijfsleven staat te springen om technisch goed opgeleid personeel. Daar moet het onderwijs in Zeeland op afgestemd worden. Dit werd nog eens bevestigd door een artikel in de krant afgelopen maandag met als kop ‘TU-studenten slaan alarm’.

Steun kabinet
De unaniem gesteunde motie van afgelopen dinsdag in de Tweede Kamer houdt in, dat het kabinet uiterlijk een week voor de stemmingen over de begroting 2017 de Tweede Kamer moet informeren over de stand van zaken van de wijze waarop het kabinet steun verleend aan de uitvoering van de adviezen van de commissie Balkenende, inclusief de financiële middelen die vanuit bestaande begrotingsartikelen en regelingen in 2017 specifiek beschikbaar gesteld en gereserveerd gaan worden. Het gaat de goede kant op voor Campus Zeeland.

Minister Kamp heeft echter ook aangegeven dat Zeeland met concretere plannen moet komen. De fractie heeft daarom aan het College gevraagd of men van plan is om het plan Bèta College nog verder te verfijnen en zo spoedig mogelijk naar het ministerie te sturen.