28 mei 2021

Geen nieuwe beperkingen voor visserij door zonnepanelen op zee

In de PZC van zaterdag 17 april 2021 wordt aangeven dat er onderzoek gedaan is naar het plaatsen van drijvende zonnepanelen tussen windparken op zee.
In het artikel wordt gesteld dat vissers geen last hebben van drijvende zonnepanelen tussen windmolens omdat ze er toch al niet mogen vissen. Dat is wat de SGP-fractie betreft een vreemde redenering, temeer omdat er recent een proef is opgestart naar het vissen tussen windemolens voor maximaal 12 Zeeuwse vissers. De SGP-Statenfractie heeft hierover vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. De antwoorden (die we 11 mei ontvingen) leest u verderop in dit artikel, gevolgd door een inhoudelijke reactie van SGP Zeeland.

Met de genoemde proef wordt beoogd de beperkingen voor de visserij, die windmolenparken op zee geven, te verminderen. Wat de SGP-fractie betreft is het een slecht idee om daar nu drijvende zonnepanelen te gaan plaatsen. Uit voorbeelden van andere drijvende zonnepanelen is te zien dat deze vol met vogeluitwerpselen zitten en bij storm flink schade oplopen. Zie o.a. de staat van de testlocatie voor de Brouwersdam na enkele maanden. Over het algemeen zijn proeven op zee niet toe te juichen vanwege de toch al beperkte ruimte voor visserij en ze zijn ook niet nodig. Zoals de zonneladder vermeld, dient eerst de ruimte op daken benut te worden.

vragen:

1. Heeft het college kennis genomen van de studie genoemd in het artikel "zonnepanelen peppen windpark Borssele op"?

Wel van de publicatie, niet van de studie zelf.

2. Is het college het met de SGP-fractie eens dat zonnepanelen op zee niet wenselijk is vanwege de toch al beperkte ruimte voor vissers?

Vanwege het verlies aan goede visbestekken is en wordt de visserijsector flink benadeeld door de realisatie van windparken op de Noordzee. Wij zijn van mening dat primair de vissers, als direct gedupeerden, betrokken dienen te worden bij de ontwikkeling van activiteiten binnen de parken. Dat is de reden dat wij samen met vier visserijorganisaties participeren in het project Vissen met de Wind. Wij zijn op voorhand niet tegen zonnepanelen op zee of onderzoek ernaar, maar wel wanneer ze zouden leiden tot nieuwe beperkingen voor vissers.

3. Deelt het college de mening dat eerst resultaten van de proef met visserij tussen windmolens moet worden afgewacht? Hoe gaat het college bewerkstelligen dat dit voorrang krijgt op het plaatsen van zonnepanelen?

Wij hebben op de Noordzee geen bevoegdheden om zoiets te regelen. Dit is aan de Rijksoverheid. Overigens staan zonnepanelen op de Noordzee nog in zijn kinderschoenen. Wij hebben niet begrepen dat er op korte termijn al initiatieven zijn.

4. Deelt het college de mening dat ten aanzien van de zonne-energie de zonneladder dient gerespecteerd te worden, dus beginnen met het benutten van daken?

Het zonne-energiebeleid voor de provincie Zeeland (niet de Noordzee) kent geen volgtijdelijkheid. Primair richt het zich inderdaad op de daken maar aanvullend zien wij ook mogelijkheden voor onder andere zon op water. Daarbij dient rekening gehouden te worden met de belangen van onder andere visserij, recreatie en natuur.

5. In hoeverre zijn eerdere proeven met zonnepanelen op zee (zoals die bij de Brouwersdam) door het college geëvalueerd, aangezien de foto's met vervuiling (vogeluitwerpselen) en stormschade voor zich spreken?

Wij zijn niet bij deze proeven betrokken.

6. Is het college het met de SGP-fractie eens dat proeven tussen windparken ten aanzien van visserij en schaal- en schelpdieren de voorkeur verdienen boven het plaatsen van (commerciele) zonneparken?

Zie antwoord bij vraag 2. Vanwege het verlies aan goede visbestekken is en wordt de visserijsector flink benadeeld door de realisatie van windparken op de Noordzee. Wij zijn van mening dat primair de vissers, als direct gedupeerden, betrokken dienen te worden bij de ontwikkeling van activiteiten binnen de parken. Dat is de reden dat wij samen met vier visserijorganisaties participeren in het project Vissen met de Wind. Wij zijn op voorhand niet tegen

Een reactie van SGP Zeeland

Het is goed te vernemen dat het College van Gedeputeerde Staten wil voorkomen dat de visserijsector wordt benadeeld door het plaatsen van zonnepanelen op zee. De visserij is een belangrijk onderdeel van de Zeeuwse economie en identiteit en onze inzet moet daarom zijn om deze sector te beschermen.

Het College geeft aan mogelijkheden te zien voor zonne-energie op het water (naast het benutten van daken), waarbij rekening gehouden moet worden met onder andere de belangen van de visserijsector. SGP Zeeland heeft, na het zien van de eerdergenoemde praktijkvoorbeelden, grote twijfels over de effectiviteit hiervan. Het is ook de vraag of we deze wijze van energie-opwekking nodig hebben in Zeeland en de rest van Nederland om de doelen te halen. Zuinig omgaan met ons landschap staat voor de SGP bovenaan. Daar hoort ook het water bij.

Tenslotte, dat de Provincie Zeeland geen bevoegdheden heeft met betrekking tot de plaatsing van zonnepanelen op de Noordzee, betekent volgens SGP Zeeland niet dat de Provincie dit thema daarom los kan laten. Wanneer in de toekomst zal blijken dat de Zeeuwse visserijsector verder benadeeld dreigt te worden door de plaatsing van zonnepanelen, dan dient de Provincie alle mogelijke invloed uit te oefenen op de Rijksoverheid om dit te voorkomen.