15 maart 2018

Gratis cursus Politiek actief voor de Provincie Zeeland

De verkiezingen voor Provinciale Staten lijken nog een eind weg, maar zijn er volgend jaar alweer: op 20 maart 2019. De Provincie Zeeland organiseert in samenwerking met ProDemos een cursus voor inwoners die politieke ambities hebben.

Op D.V. donderdag 12 april 2018 start in Middelburg de cursus Politiek Actief voor de Provincie. De cursus is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de Provincie en die interesse heeft om politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn. Aanmelden is gratis en kan via em.vd.hoff@zeeland.nl. De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten.

Over de cursus
Wat doet de Provincie? Welke plek heeft de Provincie in het bestuur van Nederland? Hoe werkt besluitvorming binnen de Provincie? Wat doet een Statenlid? Op deze vragen -en meer!- krijgen deelnemers antwoord. Daarnaast is er een training debatteren en zijn er ontmoetingen met politici en bestuurders uit de Provincie om ervaringen uit de praktijk te horen. Ter afsluiting wonen de deelnemers een Statenvergadering bij.

Bijeenkomst 1: Introductie en kennismaking
Donderdag 12 april van 19.30-22.00 uur in de Voorhal van het Statencomplex van het Provinciehuis, Abdijplein te Middelburg

• hoe wordt Nederland bestuurd en wat is daarin de plaats van de provincie
  • verkiezingen en politieke partijen

Bijeenkomst 2: de Provincie Zeeland
Donderdag 19 april van 19.30-22.00 uur in de Filmzaal, Abdijplein, Middelburg

• hoe werkt de provincie?
  • de besluitvorming binnen de Provincie Zeeland
  • beïnvloeden van de besluitvorming

Bijeenkomst 3: de Provinciale Staten
Donderdag 17 mei van 19.30-22.00 uur in de Voorhal

• taken en rollen van de Provinciale Staten
  • de instrumenten van een Statenlid
  • basiskennis provincie financiën

Bijeenkomst 4: overtuigend debatteren
Donderdag 24 mei van 19.30-22.00 uur in de Voorhal

Bijeenkomst 5: het bijwonen van een Statenvergadering
Vrijdag 8 juni vanaf 09.30 uur in de Statenzaal van het Provinciehuis

De cursus wordt verzorgd door ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat.
U kunt ook telefonisch contact opnemen met Provincie Zeeland, mevrouw E.M. von den Hoff tel. +31 118-631873.