23 november 2021
Harold over wonen in Zeeland en een vervuilde Westerschelde
Een vervuilde Westerschelde
De afgelopen maanden is er veel te doen over de vervuilde Westerschelde. Het gaat nu met name om nieuw bekende giftige chemische stoffen die PFAS heten. Deze stoffen zitten in veel producten, onder andere een anti-aanbaklaag, regenkleding of blusschuim. Het vermoeden bestaat dat deze chemische stoffen van bedrijven uit Vlaanderen komen die rechtstreeks op de Schelde worden geloosd. Zeeuwse bedrijven hebben een verbod op het lozen van zeer zorgwekkende stoffen op de Westerschelde. Onder andere de fabriek van 3M in Zwijndrecht ligt onder de loep van de Vlaamse regering. Het blijkt dat het bedrijf volgens de vergunning legaal chemische stoffen mag lozen op de Schelde. Dat leidde tot grote verontwaardiging, zowel in Vlaanderen als in Zeeland. Inmiddels neemt de Vlaamse Regering stappen tegen de fabriek en heeft de vergunning strenger gemaakt.
De vervuiling van de Westerschelde is helaas niet nieuw. Al in de jaren ‘90 toen de discussie over de verdieping van de Westerschelde werd besproken, kwam dit aan de orde. De SGP heeft toen al in de Staten van Zeeland gezegd dat er eerst afspraken gemaakt moeten worden over een schonere Schelde en dan pas praten over verdiepingen. Kaartjes van de afgelopen jaren geven aan dat de Westerschelde en het kanaal Gent-Terneuzen minder schoon zijn dan andere wateren in Nederland. Het heeft er alle schijn van dat economische belangen jarenlang belangrijker zijn geweest dan volksgezondheid en milieu. De Bijbelse opdracht om goed om te gaan met de aarde moeten we niet veronachtzamen. Dat is de reden waarom de SGP-Statenfractie opnieuw aandacht vraagt voor die belangenafweging. Wanneer worden woorden omgezet in acties om de Westerschelde echt schoner te krijgen? Er zijn veel vragen over wat de status is van de vervuiling. Heeft het gevolgen voor de zeegroenten die we snijden? Krijg je last als je veel zwemt in de Westerschelde? De SGP heeft gevraagd om een bijeenkomst met experts te organiseren voor Provinciale Staten van Zeeland om antwoord te geven op de vele vragen. Op 20 oktober vond de bijeenkomst plaats. Het blijkt dat er nog weinig Zeeuwse meetgegevens bekend zijn om voor onder andere het RIVM te zeggen wat de adviezen zijn. De SGP heeft aangedrongen op snelheid en coördinatie als het gaat om de vervuiling. Snelheid omdat mensen die wonen langs de Westerschelde nu vanaf juni al vragen hebben en veel nog niet beantwoord kan worden. Coördinatie omdat er veel overheden betrokken zijn: de Minister van I&W, Rijkswaterstaat, NVWA, Provincie, Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland, gemeenten enz. We kunnen een voorbeeld nemen aan de eenduidige manier van communiceren in Vlaanderen met specifieke adviezen per gemeente. De SGP-Statenfractie houdt nadrukkelijk vinger aan de pols over de volksgezondheid en het milieu in de Westerschelde. Dat geldt ook voor eventuele gevolgen voor de ontpoldering van de Hedwigepolder en andere werkzaamheden in en rond de Westerschelde. We staan in nauw contact met Tweede Kamerlid Chris Stoffer om gezamenlijk op te trekken naar de minister.
Wonen in Zeeland
Een ander belangrijk thema in Zeeland is de woningbouw. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het maken van bestemmingsplannen en het afgeven van bouwvergunningen. De Provincie kan stimulansen geven en soms zijn er specifieke regels opgenomen in het provinciale Omgevingsplan ten aanzien van het gebruik van de schaarse ruimte. De SGP-Statenfractie heeft drie onderwerpen hoog op de agenda staan: meer werk maken van de duizenden leegstaande panden in onze provincie om de leefbaarheid te verbeteren, centrale (grotere) woonvoorzieningen voor arbeidsmigranten om de wijken te ontlasten en het mogelijk maken van woningbouw in de kleine kernen. Er staan zo’n 5000 woningen en andere gebouwen in Zeeland leeg, vaak in slechte staat. Dat is door heel de provincie. Voor de leefbaarheid is dat funest, het zorgt voor onveiligheid en in het straatbeeld is het onwenselijk. Mede op initiatief van de SGP is er dit jaar 1 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld om leegstaande panden op te knappen en te hergebruiken. Daar is enorm veel gebruik van gemaakt. Ook D.V. volgend jaar wordt er opnieuw een bedrag beschikbaar gesteld.
De druk in de woonwijken ten aanzien van arbeidsmigranten is hoog. Het beleid in alle Zeeuwse gemeenten verschilt van elkaar. Het is onwenselijk om in een straat allemaal woningen te hebben die worden opgekocht door uitzendbureaus en arbeidsmigranten worden gehuisvest. Sommige gemeenten hebben hiervoor nadere regels gesteld. De SGP-Statenfractie ziet dat er vaak discussie is over grootschalige woonvoorzieningen, terwijl dat juist wel een oplossing kan zijn voor overlast, verloedering en andere problemen in woonwijken. Laten we die centrale plekken goed en met elkaar regelen.
Ook woningbouw in kleine kernen is voor de SGP-Statenfractie een speerpunt. In de vorige periode hebben we met een motie gezorgd voor de mogelijkheid om te kunnen bouwen in kleine kernen voor natuurlijke aanwas. Kleine uitbreidingen moeten snel gerealiseerd kunnen worden. Als dat leidt tot botsingen met provinciale regels, dan willen we vanzelfsprekend nagaan of Provinciale Staten dit kan veranderen. Vaak heeft het te maken met de plannen van de gemeente die op meerdere plekken woningbouw wil realiseren, maar de volgorde bepaalt. Provincie en gemeenten hebben in de afgelopen maanden nieuwe afspraken gemaakt in de Woonagenda waardoor men elkaar helpt om kwalitatief goede woningen te realiseren. Voor starters, gezinnen, ouderen en arbeidsmigranten. De SGP-Statenfractie staat in goed contact met de lokale SGP-fracties in de gemeenten om te horen welke problemen er zijn en hoe samengewerkt kan worden aan oplossingen.