30 maart 2017

Herdenking 500 jaar Reformatie in Zeeland

Op D.V. dinsdag 31 oktober 2017 is het 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de deur van de slotkapel in Wittenberg sloeg. Met deze stellingen zette hij zich af tegen de heersende rituelen en doctrines van de katholieke kerk en pleitte hij voor hervormingen binnen het christendom.

Deze hervormingen (Reformatie) hebben zich geuit in verschillende nieuwe stromingen binnen het christendom, waaronder het Lutheranisme en Calvinisme. Op aangeven van de SGP-Statenfractie heeft de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) aandacht geschonken aan de herdenking van 500 jaar Reformatie. De SGP is van mening dat dit herdenken onder de aandacht van een zo breed mogelijk publiek moet worden gebracht. Het Sola Gratia, Sola Scriptura en Sola Fide (alleen genade, alleen het Woord en alleen het geloof) dient het uitgangspunt te zijn. In heel Europa, in Nederland, maar ook in Zeeland wordt hieraan aandacht geschonken.

Het voorstel van de SGP om aandacht te geven aan deze herdenking, is opgepakt door het starten van een campagne met als titel ‘Luther 2017 – 500 jaar Reformatie’. Op de website van Zeeuwse Ankers wordt de relevantie van het thema voor Zeeland aangegeven en weergegeven op welke wijze de herdenking dit jaar in Zeeland te beleven is. Er worden diverse activiteiten, zoals tentoonstellingen en lezingen georganiseerd. Tevens is meer informatie over andere activiteiten te vinden op de website van Refo 500

De SCEZ wijdt in het magazine Zeeuws Erfgoed vier keer aandacht aan de monumentale kant van het themajaar, met artikelen over Lutherse gebouwen in Zeeland. In het maartnummer staat een verhaal over het ontstaan van de Lutherse gemeenschap in Zierikzee.