23 januari 2024

Meer actie nodig voor verkeersveiligheid

In recente berichten in de media was te lezen dat er een stijging is van het aantal ongelukken op Zeeuwse wegen. In 2023 kwamen 13 mensen om het leven door een ongeval op Zeeuwse wegen. Dat zijn er minder dan in 2022, toen 23 slachtoffers te betreuren waren. Het aantal gewonden is echter beduidend hoger. In 2022 registreerde het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) 467 gewonden, in 2023 zijn het er 493. Het totaal aantal verkeersongevallen in 2023 zal rond de 2000 uitkomen, aldus een artikel in de PZC van vrijdag 29 december 2023. In dezelfde krant was op 15 januari 2024 een artikel te lezen waarin stond, dat in onze provincie de sterkste stijging te zien was van het aantal ongelukken vergeleken met andere provincies. Voor de SGP-fractie reden om het college van Gedeputeerde Staten te bevragen op dit onderwerp.

1. Kan uw College bevestigen of de hierboven geschetste ontwikkeling juist is?

2. Is uw College met de SGP-fractie van mening dat het nodig is dat er een onderzoek dient te komen op welke wegen vooral ongelukken plaatsvinden in Zeeland?

3. Zijn er aanwijsbare oorzaken waarom op bepaalde wegen wellicht meer ongevallen gebeuren?

4. Gedragsverandering is een manier om de verkeersveiligheid te bevorderen. Welke acties worden reeds uitgevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten? En welke acties denkt GS nog uit te kunnen voeren om het toenemend aantal ongevallen te verminderen? Wanneer wordt daarmee begonnen?

5. Verkeersveiligheid bevorderen vraagt actie van de provincie, maar ook van gemeenten, van het ROVZ, van de politie, van VVN, van scholen etc. Maar vooral ook van mensen zelf. Op welke wijze wordt met deze partners integraal beleid uitgevoerd?

6. Op welke wijze worden voor de verschillende groepen verkeersdeelnemers gerichte publiekacties uitgevoerd?

7. De laatste jaren is er een trend te zien van een stijging van het aantal eenzijdige ongevallen (bijv. auto in de sloot). Uit onderzoek blijkt dat dit vaak komt door niet handsfree bellen met de mobiele telefoon tijdens het autorijden of bellen tijdens het fietsen, drugs- en alcoholgebruik. Zijn er cijfers hiervan bekend in onze provincie?

8. Is het College met ons van mening dat er voldoende financiële middelen en meer acties nodig zijn om de verkeersveiligheid te vergroten? Op welke wijze gaat GS dit oppakken?

Namens onze portefeuillehouder 'verkeersveiligheid',

Kees van den Berge