12 november 2021

Meetlat langs begroting 2022

Donderdag 11 en vrijdag 12 november vonden de Algemene Beschouwingen van Provinciale Staten van Zeeland plaats. Namens de SGP voerde Statenlid Harold van de Velde het woord.

Voorzitter, normaal had onze fractievoorzitter deze algemene beschouwingen namens de SGP-fractie gedaan. Zoals velen van u weten, is hij samen met zijn vrouw in Afrika in verband met de adoptie van hun zoontje. We hopen dat ze gedrieën dit jaar in Zeeland mogen terugkeren om een nieuw hecht leven met elkaar op te bouwen.

Betrek jongeren meer bij beleid

Over opbouwen gesproken. Ook Gedeputeerde Staten (GS) heeft de plannen voor een nieuw jaar voorgelegd aan Provinciale Staten (PS). Het is nu aan ons om te beoordelen of deze plannen de juiste zijn voor Zeeland. Indien dat niet het geval is, is bijstelling gewenst. De SGP wil als eerste de meetlat van jongeren langs de plannen van 2022 leggen. Een tijdje terug is een succesvol jongerenparlement georganiseerd. Een aantal uitkomsten zijn ook voor de SGP reden om aandacht te vragen. Jongeren gaven namelijk aan meer gehoord te willen worden in de Statenzaal om hun vernieuwende blik te kunnen gebruiken, zodat hun stem mee wordt genomen. En ik kan me daar zeker iets bij voorstellen. Zo’n 14 jaar terug mocht ik als 17-jarige jongere het imposante provinciehuis in Middelburg binnenlopen. De oprichting van de jongerendenktank JouwZeeland was in dat jaar een feit. Ik vond het enorm interessant wat er achter de schermen gebeurde en erg leuk dat de Provincie actief achter de ideeën van de jongeren probeerde te komen en er ook echt iets mee ging doen. Dat is de reden geweest waarop ik werd geboeid door de provinciale politiek en dat is tot op de dag vandaag nog steeds.

''Wat vandaag ook nog steeds staat, is jongerenparticipatie. Laten we daar blijvend onze energie op zetten.''

Het jongerenparlement heeft dat opnieuw weer bewezen. Laat de SGP daar de daad bij het woord voegen over de zaken die jongeren hebben aangegeven.

Openbaar vervoer

Jongeren vinden het in het kader van duurzaamheid en leefbaarheid belangrijk dat het OV in Zeeland verder verbetert. De nieuwe plannen van het College zien er veelbelovend uit. Echter moeten we daar nog wel even op wachten. Juist de periode tussen het wegvallen van de Rijksvergoeding i.v.m. corona en de nieuwe concessie in 2025 is voor ons reden tot zorg. Kan het College aangeven of er op dit moment voldoende budget hiervoor is geraamd in de begroting en de meerjarenbegroting? En dat geldt ook voor de nieuwe plannen. Zijn die haalbaar met het beperkte budget, want die signalen klinken nu door in de Zeeuwse samenleving.

Klimaat(verandering)

Jongeren geven aan dat kennis van jongeren verdiept kan worden op dit onderwerp en pleiten voor een onderwijsprogramma over de impact en de kansen. Zeeland als waterprovincie kan hierbij zeker een rol spelen. De vraag aan het College hoe hiermee in te spelen in relatie tot Campus Zeeland. Jongeren gaven aan dat ze unieke opleidingen van topkwaliteit in Zeeland willen die passen bij onze provincie. De SGP-fractie is blij met de grote stappen die zijn gezet op dit onderwerp. Maar…. Laten we niet verslappen of denken dat onze taak er snel op zit. Juist nu moeten we dit verder uitbouwen. Maar mogelijk wel met ander soort stimulering en ondersteuning. Want, hoe kunnen wij als provincie onze strategische opgaven koppelen aan de wetenschap en aan het bedrijfsleven. Kan het College aangeven wat de lijn is: terugtrekken omdat het project er op zit of juist vasthouden en kijken waar we als provincie win-win situaties uit kunnen halen?

Zeeuwse streekproducten

Jongeren waren duidelijk: het kopen van streekproducten moet verder worden gestimuleerd. Dat is precies de reden waarom we de motie van het CDA mede hebben ingediend. Voedselzekerheid gaat over lokaal produceren en lokaal afzetten. Het is niet normaal dat de schappen bij de supermarkt zoveel buitenlandse groenten bevatten. Zijn we dan met elkaar goed bezig?

Naast deze onderwerpen vragen we het College nog aanscherping op een aantal thema’s die voor de SGP van belang zijn. Wij zullen goed luisteren naar de antwoorden en toezeggingen van GS. Mochten die onvoldoende blijken te zijn, dan draait de digitale printer alvast warm.

Binnenvaart

Er is eerder een motie van o.a. de SGP ingediend om meer werk te maken van investeringen in faciliteiten voor de binnenvaart: aanlegplekken, walstroomvoorzieningen etc. We maken ons grote zorgen over de signalen van binnenvaartschippers. Het lijkt wel alsof ze worden weggeduwd in Zeeland. Laten we het echt zo ver komen? Wat de SGP betreft niet. We vragen het College om concrete investeringen in de voorjaarsnota.

''Juist in deze tijd waar duurzaamheid een kernpunt is, zou deze wijze van vervoer breed omarmd moeten worden in Zeeland.''

Beter dan over de weg of spoor met alle risico’s van dien.

Cultuur verbindt

Cultuur verbindt. Althans, dat zou een mooi streven zijn. We kijken terug op een goede avond over dit thema. Wat gaat het College doen met het vervolg op de dialoogsessie? Daarnaast: Nu de kerkenvisies in de meeste van de 13 gemeenten een eind gereed zijn, komt het aan op welke wijze hieraan een vervolg wordt gegeven. In hoeverre wordt een lokaal / provinciaal netwerk opgezet vanuit Erfgoed Zeeland voor religieus erfgoed?

PFAS

Snelheid en regie. Het zijn de twee woorden die de SGP constant herhaalt. Kan het College reflecteren op hetgeen de afgelopen weken is gebeurd en wat de koers is van het College, lerende van wat in Provinciale Staten eerder is gewisseld?

Beheer en onderhoud wegen, bruggen en sluizen en andere infra

Nu kiest het College veelal de focus van 10 jaar. De vraag is of we hierdoor niet in problemen komen voor onze grote objecten. Denk aan de Zeelandbrug. Hoe kunnen we voorkomen dat de Zeelandbrug een tweede Haringvlietbrug wordt? Kan het College daar op reageren?

Wonen

Er zijn veel suggesties gedaan bij de Woonagenda. Daarnaast is er een evaluatie van de subsidie Provinciale Impuls Wonen toegezegd. We vragen het College om concrete voorstellen te doen bij de voorjaarsnota inclusief mogelijk extra budget als dat nodig is.

Dan nog een ander punt. Maar onze fractie vindt het wel een belangrijke om even bij stil te staan. Het gaat over de wijze waarop GS samenwerkt met PS. In deze zaal zijn het afgelopen jaar veel inhoudelijke en soms stevige debatten geweest. En in veel gevallen zagen we gedeputeerden die goed konden luisteren naar wat hier werd gezegd. Een oprechte dank voor deze opstelling en de manier van samenwerken. Het is niet vanzelfsprekend. Ook dat mag met de ervaring van de afgelopen periodes gezegd worden. En die dank geldt ook voor al onze andere collega Statenleden. Af en toe lijken we wel een fulltime baan te hebben met alleen het statenlidmaatschap. Daarnaast hebben velen nog één of meerdere banen. En toch elke keer de moed en energie hebben om met elkaar meerderheden te zoeken voor de idealen waarvoor we in de politiek zitten. Laten we elkaar daar ook om waarderen.

Voorzitter, velen hebben vast gelezen over het overlijden van onze oud SGP-leider Bas van der Vlies. Hij had een hart voor Zeeland en was een pleitbezorger voor onze provincie.

''Soli deo gloria.'' Alleen aan God de eer.

Met die woorden nam hij afscheid in de Tweede Kamer. De SGP wil daar ook mee besluiten. Niet ter ere van Bas van der Vlies. Maar juist ter eer van God. In alles wat we doen en zeggen. Wij wensen het College Gods zegen toe in het werk voor het nieuwe jaar.