30 juni 2023

Met Zeeland, voor Zeeland

Vrijdag 30 juni 2023 vond een ingelaste Statenvergadering plaats om met alle partijen te debatteren over het nieuwe coalitieakkoord 'Met Zeeland, voor Zeeland' en het nieuwe college van Gedeputeerde Staten te beëdigen. Als mede-onderhandelaar heeft de SGP haar handtekening gezet onder dit nieuwe coalitieakkoord voor de periode 2023-2027. Fractievoorzitter Joan van Burg heeft tijdens het debat over het akkoord de visie van de SGP verwoord.

We zijn dankbaar dat we na een periode van 3 maanden onderhandelen een akkoord hebben. Als SGP hebben we het proces als open, maar ook intensief ervaren. Alle onderwerpen die wij van belang vinden, konden besproken worden en daar zijn discussies over gevoerd. De meeste afspraken staan in het coalitieakkoord, maar ook het gelopen proces is van belang. In zo’n proces kom je meer te weten over elkaars motieven, argumenten, je wisselt details en inzichten en principes. Ook dat is wat ons betreft waardevol.

Onze houding als SGP is open en kwetsbaar geweest. Dank aan formateur dhr. Rabelink en de onderhandelaars van de andere partijen dat die ruimte er was. Ook om voor ons belangrijke zaken in te brengen. Ook fijn dat er een compleet dagelijks bestuur voorgesteld wordt met mensen uit het bedrijfsleven, zonder een lang politiek verleden. Een frisse blik op politieke processen kan vaak geen kwaad.

In de wereld, niet van de wereld

Deelname aan het provinciaal bestuur is geen vanzelfsprekendheid voor de SGP. Afgelopen maanden heb ik vaak moeten denken aan de bidstond die de laatste avond voor de verkiezingen gehouden werd in Krabbendijke. Tijdens deze bidstond werd nagedacht Jeremia 29, specifiek vers 7:

En zoekt den vrede der stad waarheen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot den HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben.

Niet dat wij als SGP gevangen zijn hier in Zeeland. In tegendeel, wij leven gelukkig in een vrij land. Dat is een groot goed. Waar het om gaat is de houding in een wereld en omgeving waarin wij als SGP soms niet begrepen worden. Zo was dat duizenden jaren geleden ook. En die ballingen kregen toch de opdracht ‘zoekt de vrede van de stad, en bid voor haar, want in haar vrede zult gij vrede hebben‘. En dat is dus ook onze opdracht. Als doorreiziger in deze wereld, maar niet van deze wereld.

In het coalitieakkoord worden een aantal zaken in grote lijnen beschreven. Maar ook heel veel details staan er niet in. Niet alles wat wij als SGP voor Zeeland willen, staat in het coalitieprogramma. Desniettegenstaande hebben wij in het grotere belang van Zeeland hier onze handtekening onder gezet en hopen wij onze bijdrage te leveren aan het dagelijks bestuur van de Provincie Zeeland. En uiteraard in de volksvertegenwoordiging, het Zeeuwse parlement. En zoals ik zei, niet alles wat wij wilden staat in het coalitieakkoord en is afgesproken. Dat is niet erg, ook onze Statenfractie en alle andere fracties moeten als volksvertegenwoordiging hun werk doen. Samen besturen we Zeeland.

Verkiezingsprogramma als ijkpunt

Wij geloven, wij geloven in Zeeland, wij staan voor onze handtekening en de gemaakte afspraken. We staan open voor samenwerking met alle collega’s om het beste voor Zeeland te zoeken, waarbij wij uiteraard het gesloten coalitieakkoord en ons eigen verkiezingsprogramma als ijkpunt gebruiken. Zo zullen wij ook de uitwerking van dit coalitieakkoord de komende tijd beoordelen. Na de zomer al bij de Najaarsnota wanneer de budgetten gekoppeld worden aan voornemens en ambities. Dat is het eerste moment waarbij wij als Provinciale Staten onze rol kunnen waarmaken. Wij kunnen de voorstellen van Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur, beoordelen en wanneer wij dat nodig achten en daar een meerderheid voor halen, wijzigen. Wij hopen op een goede en open samenwerking tussen het dagelijks bestuur en de volksvertegenwoordiging.

Om onze bijdrage aan het dagelijks provinciebestuur invulling te geven hebben wij onze fractiegenoot, en huidig gedeputeerde, Harry van der Maas bereid gevonden om namens de SGP het belang van Zeeland te dienen. Ook hij gelooft, en gelooft ook in Zeeland. Wij zijn ervan overtuigd en verlangen dat ook, dat hij zijn werk zal doen in afhankelijkheid van de Heere God en daarmee het beste zoeken voor Zeeland. Wij dragen hem dan ook voor om in de komende bestuursperiode als gedeputeerde deel te nemen aan het dagelijks bestuur.

Wij wensen hem, de andere kandidaat gedeputeerden, de commissaris van de Koning, de ambtelijke organisatie, de Statengriffie en alle collega-statenleden Gods zegen toe op ieders werk. En ook alvast een extra welkom aan Wim Kok om opnieuw namens de SGP als Statenlid het Zeeuwse belang te dienen. Om samen de vrede van de stad, oftwel Zeeland, te zoeken.

Beëdiging nieuwe college

Na afloop van het debat over het nieuwe coalitieakkoord, is het nieuwe college van Gedeputeerde Staten beëdigd. Het college bestaat uit BBB, SGP, CDA en VVD. Namens de SGP is Harry van der Maas opnieuw beëdigd als gedeputeerde. Wim Kok heeft de vrijgekomen plaats in de fractie opnieuw ingenomen. Beiden hebben de eed afgelegd: 'Zo waarlijk helpe mij God Almachtig'.