25 september 2015

Motie OV-jaarkaart minderjarige MBO-ers aangenomen

Het Rijk heeft onlangs een besluit genomen over het invoeren van een OV-jaarkaart voor 16- en 17-jarige MBO-studenten. Deze kaart zou per 1 januari 2017 beschikbaar komen.

Tijdens de Statenvergadering van 25 september 2015 is met algemene stemmen een motie aangenomen die het College van Gedeputeerde Staten opdraagt om te proberen te bewerkstelligen dat de OV-jaarkaart voor minderjarige MBO-studenten per 1 september 2016 beschikbaar komt.

In de Provincie Noord-Brabant heeft men een regeling getroffen om de minderjarige studenten tot en met de datum van 1 januari 2017 te compenseren. Helaas zijn de financiële middelen van de Provincie Zeeland uitgeput en daarom niet toereikend om deze regeling ook in Zeeland toe te passen.

Om die reden heeft de SGP-fractie de motie mede ingediend. De SGP-fractie is van mening dat de ontstane ongelijkheid tussen minderjarige MBO-ers uit verschillende provincies opgeheven moet worden. Statenlid Van den Berge: ‘’Dit gaat niet alleen Zeeuwse studenten aan, maar alle Nederlandse studenten.’’