26 januari 2013

Nieuwe koers Openbaar Vervoer in Zeeland

In de Statenvergadering van 25 januari 2013 lag er een start- en kadernota ter goedkeuring over het openbaar vervoer in Zeeland. De huidige OV-concessies voor het busvervoer eindigen op 31 december 2014. De bedoeling is om tot een nieuw OV-beleidsplan te komen, om de nieuwe concessie op te baseren.
De Provincie wil niet meer inzetten op het aanbod, maar meer aansluiten bij de werkelijke vervoersvraag. Vijf doelgroepen zijn hierbij van belang: scholieren/studenten, forenzen, vervoersarmen, verblijfstoeristen, mensen met een lichte zorgvraag en lichamelijke beperking.

De SGP-Statenfractie heeft ingestemd met het voorstel. Statenlid van der Maas gaf in zijn bijdrage aan dat een goede inrichting van het openbaar vervoer in een dunbevolkt gebied als Zeeland als basisbehoefte gezien moet worden. De SGP had nog een aantal vragen over de mogelijkheden om te sturen na een concessieverlening, verzamelen van reisgegevens door de vervoerder en de opbrengstverantwoordelijkheid. Daarnaast maakt de SGP zich wel zorgen over de ouderen. Zorgpunt kan zijn dat deze doelgroep buitengesloten wordt. Van der Maas: “Wij willen dit goed volgen. Het serviceniveau moet gehandhaafd worden.” De Gedeputeerde gaf aan in de nota aandacht te besteden aan de doelgroep ouderen.