19 juli 2016

Samen op weg naar kwaliteit

Vrijdag besloten Provinciale Staten over de Mobiliteitsvisie. De SGP hecht veel waarde aan verkeersveiligheid en een goede doorstroming.

Een eerste knelpunt waar de SGP zich al jaren sterk voor maakt, is de N59. Deze weg maakt onderdeel uit van de Midden-Zeelandroute is en daarmee een weg met een bovenregionale functie. Daarbij is het de enige oostelijke ontsluitingsweg voor Goerree-Overflakkee en een zeer belangrijke toegangsweg voor Schouwen-Duiveland. De commissie Balkenende heeft deze conclusie eveneens getrokken. Verder maakt de N59 onderdeel uit van de calamiteitenroute voor vervoer van gevaarlijke stoffen van en naar de Maasvlakte op het moment dat het niet mogelijk is om over een van de bruggen op de A15, zoals de Botlekbrug, te rijden. Dit maakt dat de veiligheid van deze weg extra belangrijk is. De N59 is ontworpen naar de richtlijnen uit de jaren ’60. Het is een van de weinige N-wegen die nog enkelbaans is uitgevoerd. Bovendien is het een van de drukste N-wegen van Zeeland. De weg voldoet al jaren niet meer aan de hedendaagse omvang en intensiteit van het verkeer. Dit blijkt onder meer uit de slechte doorstroming. De nagenoeg dagelijkse filevorming op de N59 staat de economische vitaliteit en leefbaarheid in de weg. Om die reden is de SGP voorstander van 2x2 rijstroken op het traject Hellegatsplein – Bruinisse. Het is vooral de Provincie Zuid-Holland die het voortouw heeft genomen om deze weg dit najaar op het MIRT te krijgen. De SGP is blij dat Gedeputeerde Staten dit initiatief steunt.

De SGP heeft op een aantal punten moeite met de voorliggende Mobiliteitsvisie. Het eerste betreft een aantal wegen die van ‘stroomweg’ afgewaardeerd worden naar ‘gebiedsontsluitingsweg’. Dit betreft de weg over de Oesterdam en de weg over de Oosterscheldekering. Statenlid Van den Berge: ‘’De SGP is van mening dat op deze wegen de maximumsnelheid van 100 km/uur mogelijk dient te blijven’’. De fractie realiseert zich dat de provincie geen eigenaar is van de N59 en de Oosterscheldekering, maar verwacht desalniettemin van Gedeputeerde Staten dat zij dit bij de besprekingen met Rijkswaterstaat aan de orde stellen en hiervoor pleiten. De SGP kijkt verder uit naar de uitkomst van de door de fractie voorgestelde venstertijden voor landbouwverkeer over de Oosterscheldekering net zoals het geval is bij de Westerscheldetunnel.

Een tweede punt waar de SGP zich niet achter kan scharen, betreft de afwaardering van veel 80km-wegen naar 60 km/uur. Veel gebiedsontsluitingswegen worden erftoegangswegen. Het is een feit dat veel van die wegen een naastgelegen fietspad hebben. Het overige verkeer kan dan veilig 80 km/uur blijven rijden. Andere wegen dienen wellicht wel omgevormd te worden naar erftoegangsweg. Gedeputeerde Staten hebben een brief naar de Staten verzonden waarin wordt vermeld dat de huidige situatie niet zonder meer gewijzigd: ‘’Er moeten goede argumenten zijn om de huidige wegsituatie te wijzigen naar de geschetste situatie die in het Mobiliteitsplan is opgenomen. Daarbij zoeken we een juiste balans tussen bereikbaarheid, veiligheid en betaalbaarheid. Een amendement dat de SGP tezamen met de coalitiepartijen heeft ingediend, om deze brief bij de besluitvorming te betrekken is aangenomen. De fractie is verheugd dat wegen niet zonder meer afgewaardeerd worden.

Voor de SGP is verkeersveiligheid het leidende thema voor deze Mobiliteitsvisie. Wegen worden anders ingericht, fietspaden worden aangelegd. Helaas wordt geconstateerd dat er de laatste tijd weer meer dodelijke verkeerslachtoffers zijn in onze provincie. Om die reden is het van groot belang om te kijken waar de wegomstandigheden verbeterd kunnen worden. Veel staat of valt met het gedrag van de weggebruiker. Het beïnvloeden van het gedrag van de weggebruiker is essentieel. Uit de activiteitenkalender 2016 en de Campagnekalender van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) voor dit jaar, blijkt dat er op dit gebied veel gebeurt. Dit varieert van de activiteit van het BOB-team tot de cursus E-bike, van Trials-dagen tot campagnes voor goede fietsverlichting. De SGP is van mening dat deze activiteiten gecontinueerd moeten worden en is blij dat Gedeputeerde Staten dit punt ook als prioriteit zien voor het vormen van beleid.