31 januari 2018

SGP blij met aanbevelingen Onderzoeksraad Veiligheid

De SGP-Statenfractie Zeeland is blij met het vandaag gepresenteerde rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het verbeteren van preventie en repressie bij kernongevallen.

Zeeland heeft een kerncentrale in Borssele en net over de grens bij Doel (België) staat ook een kerncentrale. De kans op een ernstig kernongeval is klein, maar als zich een ongeval voordoet, moet de crisisbeheersing van de landen goed op elkaar zijn afgestemd. De Onderzoeksraad concludeert dat de bevoegde autoriteiten meer oog moeten hebben voor de zorgen in de samenleving en de informatievoorziening aan burgers moeten verbeteren. De aanbevelingen uit het rapport zijn belangrijk om opgevolgd te worden door onder andere de Veiligheidsregio Zeeland en het Rijk. Ook moet er gezamenlijk tussen landen geoefend worden op een eventueel kernongeval. Het feit dat om agendatechnische problemen in Zeeland er geen mogelijkheid is geweest om gezamenlijk te oefenen met Vlaanderen en Antwerpen, is wat de SGP betreft snel verleden tijd. De aanbevelingen moeten dan ook zo snel mogelijk in praktijk worden omgezet om risico’s te verkleinen en eventuele hulpverlening te verbeteren.

Persbericht Onderzoeksraad: