12 januari 2015

SGP gooit nieuw logo voor de leeuwen

De afgelopen dagen is er veel te doen geweest over het nieuwe logo van de Provincie Zeeland. De SGP onderschrijft de frisse nieuwe uitstraling en de verbeterde website. Echter is de leeuw die symbool staat voor ‘ik worstel en kom boven’ uit het logo verdwenen. De reacties van de Zeeuwen geven aan dat veel mensen zich verbonden voelen met de Provincie Zeeland. De geschiedenis heeft onze identiteit gevormd en daar heeft het wapen in de afgelopen eeuwen aan bijgedragen. De SGP vindt dan ook dat het symbool van identiteit en verbondenheid niet mag verdwijnen in het logo van de organisatie. Juist omdat de Provincie niet alleen als ‘instituut’ centraal staat maar ook als ‘gebied’ dient de Zeeuwse leeuw als symbool voor verbondenheid en onze Zeeuwse identiteit zichtbaar te zijn.

Overigens is ophef over vlaggen en logo’s van alle tijden: In 1948 was er consternatie over het ontwerp van de Zeeuwse vlag. Uiteindelijk werd door Gedeputeerde Staten een ontwerp van toenmalig Statenlid jhr. mr. T.A.J.W. Schorer gekozen, een ander ontwerp dan aanvankelijk het idee was met zeven banen en het wapen erop.