23 september 2016

SGP in Tweede Kamer boekt winst voor Zeeland

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer diende SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij een motie in die het Kabinet oproept snel met antwoord te komen voor de plannen van Zeeland om de economie te versterken. PvdA, CDA en ChristenUnie dienden de motie mede in.

De Commissie Balkenende heeft een aantal aanbevelingen gedaan om de economie en werkgelegenheid in Zeeland te versterken. Tot nu toe heeft het Kabinet aangegeven geen financiele middelen beschikbaar te hebben om de plannen te ondersteunen. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil nu dat het Kabinet haast maakt om te zorgen dat de plannen van Zeeland uitgevoerd kunnen worden.

Tekst van de motie:

MOTIE VAN HET LID VAN DER STAAIJ C.S.

Voorgesteld 22 september 2016

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de commissie Structuurversterking en werkgelegenheid Zeeland onder leiding van oud-premier Balkenende 2 juni een rapport met concrete aanbevelingen heeft aangeboden;

constaterende dat het kabinet bij brief van 11 juli 2016 een eerste reactie heeft gegeven op het rapport van de commissie-Balkenende;

constaterende dat over de uitvoering van de adviezen over o.a. de problematiek van de kerncentrale Borsele en de positie van Delta, over het vormen van een structuurversterkingsfonds en over ondersteuning van de oprichting van een tweede university college nog nader overleg nodig is met de provincie Zeeland;

verzoekt de regering, dit overleg op zo kort mogelijke termijn af te ronden en de Kamer te informeren op welke wijze het kabinet steun verleent, inclusief de financiële dekking, aan de uitvoering van de adviezen van de commissie-Balkenende,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Staaij

Samsom