26 april 2016

SGP stelt vragen over bereikbaarheid Zeeland

Op 19 april publiceerde de PZC dat de gemeenten Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee één miljoen euro beschikbaar stellen om verbreding van de N59 mogelijk te maken. De SGP-Statenfractie pleit al enkele jaren voor een betere bereikbaarheid van de Noord-Zuid-verbinding en knelpunten te verbeteren van de Eilandenroute (Noord-Zuid-verbinding). Op 8 juni 2012 diende de SGP met steun van een overgrote meerderheid van Provinciale Staten een motie in die het College opriep een gezamenlijke visie met gemeente Schouwen-Duiveland, Goeree-Overflakkee en Provincie Zuid-Holland te maken voor een betere doorstroming van de N59 en deze bij de Minister neer te leggen. Ook de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging en de Zeeuwse Kamer van Koophandel pleiten eerder voor een snelle aanpak van de Noord-Zuid-verbinding door Zeeland. Nu twee gemeenten financieel bij willen dragen evenals het voornemen van de Provincie Zuid-Holland kan Zeeland niet achterblijven. Om die reden heeft de SGP-Statenlid Kees van den Berge de volgende vragen gesteld aan het Provinciebestuur:

1. Heeft het College van Gedeputeerde Staten kennis genomen van de berichtgeving dat de gemeenten Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee één miljoen euro beschikbaar stellen voor verbreding van de N59?
2. Onderschrijft het College de noodzaak om de grootste knelpunten van de bereikbaarheid van Zeeland via de N59 (Zierikzee-Rotterdam) aan te pakken in overleg met de Minister en andere overheden?
3. Is het College het met de SGP-Statenfractie eens dat de Provincie Zeeland als belangrijke partner niet mag ontbreken bij het vinden van oplossingen voor een verbeterende doorstroming Zierikzee-Rotterdam?
4. Is het College voornemens om op korte termijn in overleg te treden met de gemeente Schouwen-Duiveland, Goeree-Overflakkee en Provincie Zuid-Holland om gezamenlijk oplossingen uit eerdere onderzoeken met bijbehorende financiële bijdragen voor te leggen aan de Minister?