30 maart 2016

SGP wil afstand Gemeenschappelijke Regelingen verkleinen

Enkele weken terug waren SGP-raadsleden, wethouders en leden van de Statenfractie Zeeland op bezoek bij GGD Zeeland. Er werd gesproken over samenwerking in een gemeenschappelijke regeling. Alle SGP-gemeenteraadsfracties uit Zeeland hebben gezamenlijk nu het verzoek bij het GGD-bestuur ingediend om een klankbordgroep met raadsleden te vormen.

Het bezoek aan GGD Zeeland stond in het teken van samenwerken in een gemeenschappelijke regeling en over de vraag hoe gemeenteraden grip kunnen houden op de samenwerking en hoe de kaderstellende en controlerende rol op een goede wijze ingevuld kunnen worden.

Uit de reacties van veel raadsleden bleek dat transparantie zeer wordt gewaardeerd. Het kwetsbaar opstellen en verstrekken van goede informatie door de GGD Zeeland creëert vertrouwen. Gemeenteraden worstelen namelijk vaak met de vorm ‘verlengd lokaal bestuur’ in gemeenschappelijke regelingen. Raden zouden graag zien dat zij meer grip krijgen en houden op gemeenschappelijke regelingen. Dit sluit aan bij de bevindingen van de Vereniging Zeeuwse Gemeenten (VZG) die recent een rapport hebben gepresenteerd over dit onderwerp.

Om zowel vanuit de organisatie als de gemeenteraden deze wisselwerking tot stand te brengen, ziet de SGP een klankbordgroep met raadsleden uit heel Zeeland als een goed instrument om in een vroegtijdig stadium betrokken te worden en te reflecteren op kaders en toekomstige ontwikkelingen binnen de werkgebieden van de GGD. Het biedt tevens de mogelijkheid om met een klankbordgroep te reflecteren op de vier onderdelen van verbetering die de VZG in haar rapport omschrijft. Op deze wijze wordt de afstand tussen gemeenteraden en het verlengd lokaal bestuur verminderd en kunnen beide partijen hiermee voordeel behalen. De SGP heeft inmiddels een brief verzonden aan het bestuur van GGD Zeeland met het verzoek invulling te geven aan de wens om een klankbordgroep op te richten.

Het initiatief van een Zeeuwsbrede klankbordgroep voor de gemeenschappelijke regeling GGD kan als voorbeeld dienen voor andere GR’en. De Statenfractie van de SGP ondersteunt dit initiatief van harte vanuit de provinciale verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het openbaar bestuur in Zeeland.