11 februari 2015

SGP Zeeland blij met uitspraak Raad van State over alternatief voor ontpolderen.

Vandaag heeft de Raad van State in een uitspraak gesteld dat buitendijkse maatregelen in Zeeland doorgezet mogen worden. Het bezwaar van de Vogelbescherming is daarmee ongegrond verklaard. De SGP is blij met de uitspraak en noemt het goed nieuws voor Zeeland, omdat ontpolderen van diverse gebieden hiermee van de baan is.

De SGP heeft zich altijd verzet tegen ontpoldering van vruchtbare landbouwgrond in de Hedwigepolder, zeker als alleen de haven van Antwerpen daarmee geholpen is. Ook andere polders zouden onder water gezet moeten worden om aan de opgaven van natuurherstel te voldoen. Al lange tijd roept de SGP om buitendijkse maatregelen als oplossing voor het onnodig onder water zetten van polders in Zeeland. De Provincie Zeeland wilde daarom buitendijks strekdammen aanleggen om aan de verplichtingen van natuurherstel te voldoen, zonder nieuwe polders onder water te zetten. De Vogelbescherming vindt deze oplossing echter geen natuurherstel en wil ontpoldering. In een uitspraak van de Raad van State heeft de Vogelbescherming echter ongelijk gekregen.

De SGP-Statenfractie is blij met de uitspraak. Fractievoorzitter Goos Roeland: “Deze uitspraak is belangrijk voor Zeeland en betekent goed nieuws. De hoogste bestuursrechter van het land heeft duidelijk gesteld dat het aanleggen van strekdammen strookt met de herstelopgave van het Natura2000-gebied. Daarmee kunnen we in Zeeland voorkomen dat nieuwe polders onnodig onder water gezet moeten worden. Buitendijkse maatregelen zijn dus een goed alternatief om te voldoen aan natuurherstel zonder dat boeren er last van hebben.”

Ook in de Tweede Kamer heeft de SGP vele malen gestreden tegen ontpoldering en buitendijkse maatregelen: de aangenomen motie Van de Berg uit 1998 bijvoorbeeld waarin staat dat ontpoldering geen instrument mag zijn in de lange-termijnvisie op de Westerschelde. Ook is in 2006 de motie Van der Staaij c.s. aangenomen tegen gedwongen ontpoldering en voor het zoeken naar alternatieven. Recent heeft Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf nog aandacht gevraagd bij de Staatssecretaris voor buitendijkse maatregelen in Zeeland zodat extra ontpolderingen niet meer aan de orde zijn.