3 maart 2015

SGP Zeeland over de vrijetijdseconomie

Het is volgens de SGP fractie volkomen terecht dat de vrijetijdseconomie weer een plaats krijgt in de nieuwe economische agenda van de Provincie Zeeland.  De sector is economisch gezien van grote betekenis. Los van de economische betekenis is de sector ook maatschappelijk van groot belang voor de leefbaarheid in Zeeland. Zonder toeristen zouden er beduidend minder winkels en voorzieningen zijn in grote delen van Zeeland.

Daarnaast heeft de SGP-fractie in de commissievergadering Economie en Mobiliteit aandacht gevraagd voor de snelheid waarmee het consumentengedrag en de omstandigheden wijzigen. Het beleid moet aangepast worden aan deze veranderende omstandigheden. Statenlid Ad Dorst: ‘’Oud mag nieuw niet in de weg zitten. Dat wil zeggen dat oude rechten die niet of nauwelijks bijdragen aan de sector en de economie, nieuwe ontwikkelingen niet in de weg mogen zitten.’’ Volgens het college van Gedeputeerde Staten zijn er revitaliseringsplannen die hierin moeten voorzien. Uit de praktijk blijkt echter dat deze plannen niet het gewenste effect hebben.

Bovendien zou de SGP graag zien dat er meer aandacht komt voor onze eigen inwoners. Zeeland is en moet een gastvrije provincie zijn voor de bezoekers, maar ook de Zeeuwen zelf hebben behoefte aan rust en ontspanning.

Tot slot is het van belang dat er een goed evenwicht is tussen rust, ruimte en toerisme. Dat vraagt om verstandige beleidsvoering vanuit de Provincie. De SGP strijdt hiervoor.