8 juli 2016

Splitsing DELTA in zwaar weer

Jarenlang heeft de SGP aangedrongen op bezinning over strategie en op maatregelen inzake DELTA. Dat leidde tot veel onbegrip en helaas niet tot de gewenste beweging. Nu moet er noodgedwongen herstructurering plaatsvinden. De uitkomst is niet ideaal, maar volgens de SGP wel het hoogst haalbare.

Statenlid Roeland begon de SGP bijdrage met een metafoor: ‘’Wanneer het dak gerepareerd moet worden, dan doe je dat bij mooi weer. Niet in de stromende regen en in de vliegende storm.’’ Hetzelfde geldt voor de splitsing van DELTA.

Jarenlang heeft de SGP aangedrongen op bezinning over strategie en op maatregelen. Dat leidde tot veel onbegrip en helaas niet tot de gewenste beweging. Nu, bij een negatief speelveld, lijkt de onderneming – overwegend gedwongen door wetgeving en markt – over te gaan tot herstructurering. Het tafelzilver is en wordt verkocht.

Met steun van de aandeelhouders en het Rijk lijkt noodzakelijke en gedwongen herstructurering nog steeds mogelijk. Mocht het plan haalbaar zijn en uitgevoerd kunnen worden, dan is het helaas geen plan met een optimale uitkomst, maar wel het maximaal haalbare. Het voorstel waarover besloten is, is evenwichtig en getuigd van realisme. Het maximaal haalbare is een netwerkbedrijf en waterbedrijf in een stabiele aandeelhoudersomgeving, met leveringszekerheid en werkgelegenheid.

De SGP is van mening dat de Provincie haar bijdrage als aandeelhouder hieraan dient te verlenen als dat finaal nodig blijkt te zijn. De fractie verwacht wel wat meer steun van het Rijk dan tot nu toe verleend is. Statenlid Roeland: ‘’Wij verwachten van minister Kamp dat hij zakelijk afweegt wat van belang is voor DELTA en voor Zeeland. De fractie hoopt dat de minister serieus omgaat met de motie over economische structuurversterking die in de Tweede Kamer is aangenomen. Het actieprogramma van de commissie Balkenende is hieruit voortgevloeid.

Vanwege ziekte werd de bijdrage van Statenlid Dorst vandaag verwoord door Statenlid Roeland.