21 maart 2019

Stemmenwinst voor de SGP

Ondanks het hoge opkomstpercentage in Zeeland (ca. 60%), boekt de SGP een mooie stemmenwinst! Met zo'n 1.000 stemmen meer dan bij de vorige Provinciale Statenverkiezingen, heeft de SGP ruim 20.000 stemmen gekregen en is daarmee de tweede grootste partij van Zeeland geworden. 12,1% van alle stemmen is op de SGP uitgebracht. Dat resulteert de komende periode in 5 zetels.

Een hoog opkomstpercentage is meestal ongunstig voor de SGP. De SGP kent namelijk een zeer trouwe achterban die haar verantwoordelijkheid om te gaan stemmen serieus neemt. Bij een hoger opkomstpercentage resulteert dat in verhouding tot minder zetels voor de SGP. Ondanks dit gegeven heeft de SGP toch ruim 20.000 stemmen gekregen. Een prachtige uitkomst! Bij de verkiezingen in 2015 kreeg de SGP nog 19.629 stemmen. Doordat het opkomstpercentage toen een stuk lager lag (ca. 52%) resulteerde dat in 6 zetels.

De totale zetelverdeling ziet er als volgt uit: CDA 7, Forum voor Democratie 5, SGP 5, VVD 4, Partij van de Arbeid 4, SP 2, D66 1, ChristenUnie 2, Partij voor de Dieren 1, Partij voor Zeeland 2, GroenLinks 2, 50PLUS 2, PVV 2.

Het betreft een voorlopige uitslag. De definitieve uitslag volgt later.