23 april 2021

Terugblik Statenvergadering 23 april 2021

Op 23 april 2021 was Provinciale Staten digitaal in vergadering bijeen. Lees verder voor een kort verslag van de bijdragen die Harold van de Velde namens de SGP-Statenfractie verzorgde.

Achterbanraadpleging Zeeuwse Omgevingsvisie, Omgevingsverordening en MER

De Omgevingsvisie en Omgevingsverordening omvatten bijna alle onderwerpen waar we als Provincie over spreken. Maar ook waar we regels aan stellen. De SGP-fractie bedankt de collega’s van Provinciale en Gedeputeerde Staten voor hun bijdragen in het proces dat vooraf is gegaan aan het opstellen van deze stukken.

Drie thema’s op het gebied van wonen, verdienen volgens de SGP bijzondere aandacht:

• Niet alleen moet de focus liggen op nieuwe woonwijken, maar ook opherbestemming van leegstaande panden. Daarbij horen we zuinig te zijn op cultureel en religieus erfgoed.
  • Centrale locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten moeten goed vormgegeven worden. Hierdoor neemt de druk in woonwijken af en de leefbaarheid toe.
  • De grote vraag naar tweede woningen vergroten de druk op de Zeeuwse woningmarkt. Hier moet aandacht voor zijn om ongewenste effecten tegen te gaan.

Ook zal de SGP de komende maanden extra letten op andere belangrijke onderwerpen in het provinciaal beleid: biodiversiteit, landbouw, visserij en binnenvaart. We willen zuinig zijn op de laatstgenoemde sectoren, zij moeten de ruimte krijgen om hun werk op een goede manier te doen. Daarbij moeten we voorkomen dat hen steeds nieuwe regelgeving en innovatiedruk wordt opgelegd.

Tot slot gaat de SGP de komende tijd meer letten op voldoende tijd en geld voor het bestrijden van ondermijnende criminaliteit in Zeeland, zowel in de havens als in het buitengebied als in de eigen organisatie bij subsidieverlening en andere zakelijke handelingen.

De SGP was tevens mede-indiener van een aantal moties en één amendement. Het ging hierbij om aandacht voor het bouwen in de dorpen/kernen in Zeeland naast de behoefte in de steden. Ook hebben we mede het initiatief genomen om de plancapaciteit van gemeenten voor het snel bouwen van woningen naar voren te halen in de gesprekken. Momenteel loopt er ook een subsidie voor hergebruik leegstaande panden. De SGP wil dit soort initiatieven financieel vaker steunen als blijkt dat de vraag groot is.

Brief PS (concept) met zienswijze inzake ontwerp begroting 2022 RUD Zeeland

De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) is erg belangrijk voor een veilig en schoon Zeeland. De SGP maakt zich zorgen over de betrokkenheid van gemeenteraden bij de RUD. Alleen door goede afstemming tussen gemeenten en partners, kunnen we de RUD een juiste basis geven.Tijdens de vergadering riep SGP-Statenlid Harold van de Velde daarom gemeenten en Gedeputeerde Staten op om met Provinciale Staten te kijken hoe we de volksvertegenwoordiging goed kunnen betrekken bij de RUD. Met elkaar moeten we daarin investeren in plaats van alleen kijken naar de kosten. Laten we ervoor zorgen dat het geen debacle wordt net als bij de Veiligheidsregio! De SGP zal dit binnenkort doen door met alle Zeeuwse SGP volksvertegenwoordigers bij elkaar te zitten en inhoudelijk af te stemmen. Inhoudelijk kan de SGP de zienswijzen ondersteunen.

Concept Opgavenvoorstel: concept Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KaSZ)

Met het begrip klimaatadaptatie wordt geduid op het aanpassen aan extreme weersomstandigheden waar we mee te maken krijgen. Fruittelers hebben bijvoorbeeld al verschillende zomers te maken met extreme hitte en droogte waardoor een groot deel van de oogst verloren gaat. Een belangrijke vraag is: wat gaan we hier aan doen?

Er ligt een mooie strategie, maar het komt nu aan op de vraag: hoe maken we dit concreet? In de praktijk hebben we niets aan een strategie die alleen op papier staat. Mooie praktijkvoorbeelden zijn het Deltaplan Zoet Water, de aanpassing van waterkeringen, subsidie voor groene daken en groene schoolpleinen. Statenlid Harold van de Velde vroeg de gedeputeerde zorg te dragen voor een volgende stap waarbij concreet wordt wat we in de praktijk gaan doen. Laat deze klimaatadaptatiestrategie geen uitvoeringsprogramma kennen waarbij we veel gaan praten en mooie stukken opleveren, maar laat het echt iets zijn van de praktijk. Er liggen veel kansen in de praktijk van alledag, hoe we daar de dingen doen.

Uiteindelijk zou er geen aparte strategie nodig moeten zijn op dit onderwerp. Dát betekent dat we de juiste dingen doen. SGP Zeeland hoopt dat het uitvoeringsprogramma de opmaat is naar dat we deze strategie niet meer apart nodig hebben.