1 maart 2019

Tolverlaging Westerscheldetunnel per 2020

In de Statenvergadering van 1 maart is het initiatiefvoorstel van CDA, SGP, PvdA, VVD, PVV, CU, PvZ, ZL, D66 en SP over de verlaging van het toltarief van de Westerscheldetunnel aangenomen. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken.

Aanvullend is een motie aangenomen waarin het college van Gedeputeerde Staten verzocht wordt het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel prioriteit te geven en hierover gesprekken te starten met de regering.

Statenlid Harold van de Velde verwoordde de visie van de SGP als volgt:

"Voorzitter, de SGP juicht het toe dat politieke partijen in zo’n overgrote meerderheid daadkrachtig willen zijn. En nee, ik zal niet hinten op die prachtige poster die ik vanmorgen zag toen ik door Wilhelminadorp reed met een lijsttrekker die op de Westerscheldeferry staat met de titel: betrouwbaar en daadkrachtig. Het komt niet vaak voor dat er een initiatiefvoorstel wordt ingediend. Het is een glashelder voorstel wat we nu besluiten: tol omlaag omdat het nu verantwoord kan op basis van de cijfers die eind vorig jaar gepresenteerd zijn. Jarenlang roepen we: geef het voordeel aan de huidige gebruiker en niet aan de gebruiker van 2033. Sceptici zouden zeggen: dit is een verkiezingsstunt. Maar als betrouwbare partij maken we ons daar niet druk om. Wij willen op elk moment verstandige besluiten nemen met draagvlak in Zeeland. Daarom vandaag het besluit om de toltarieven vanaf 1 januari 2020 fors te verlagen.

Dan nog iets over tolvrij. Een serieuze kwestie. Neem bijvoorbeeld de brief van de ZLTO die aangeven hoe zware tol het eist op boerenbedrijven. Er wordt gesproken over 10.000 euro per jaar per bedrijf. Vanaf volgend jaar komt er door het statenbesluit gelukkig verandering in omdat het fors minder zal zijn. Maar we streven naar 0 euro. Om dat te bereiken hebben we 1 partner nodig: Den Haag. Want er moet nu nog 400 miljoen afbetaald worden tot 2033. Zeeland kan bijdragen om de goede cijfers van de tunnel in de toekomst in te zetten voor eerder tolvrij. Dat staat ook in dit voorstel. Maar Den Haag zal ook haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Om deze reden dienen we een motie mede in om het college op te roepen gesprekken verder te voeren met de regering om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken. Een echte volksvertegenwoordiger neemt de signalen in Zeeland serieus en zet het om in actie. Daadkracht heet dat bij de SGP!"

Gedeputeerde van der Maas reageerde namens het college van Gedeputeerde Staten op de motie door aan te geven dat gesprekken gevoerd worden in Den Haag over een tolvrije tunnel op de langere termijn.