3 maart 2017

Tweede Kamerfractie SGP bezoekt Zeeland

De kans is groot dat u op 1 of 2 maart de SGP-karavaan met Tweede Kamerleden door Zeeland hebt zien trekken. Het oranje gekleurde gezelschap trok met bestickerde Volvo’s en VW-busjes door ons prachtige Zeeuwse landschap.

De afgelopen maanden zette Elbert Dijkgraaf zich vol overtuiging in om bij het kabinet geld vrij te maken voor onze provincie. Hij vroeg het kabinet Zeeland te helpen met de kerncentrale, een tweede universiteit en geld voor de Zeeuwse economie. Waar andere partijen al snel afhaakten, streed Elbert tot het einde. Om zijn inzet voor Zeeland nog eens extra te bekrachtigen, was hij op twee achtereenvolgende dagen in onze provincie te vinden.

Het bezoek van Elbert begon op woensdag 1 maart in het Zuid-Bevelandse Nisse waar hij te gast was bij Fruitteeltbedrijf Van Damme. Na een krachtig statement van Dijkgraaf bood Jan Sandee uit Borssele Elbert Zeeuwse klompen aan. De aanwezigen stelden Elbert de nodige vragen over o.a. het toelatingsbeleid gewasbeschermingsmiddelen, de MH-problematiek in de uiensector, fosfaatrechten en de stoppersregeling voor veetelers. Duidelijk werd dat de sector nog wel wat Haagse steun kan gebruiken. Dat voelde Dijkgraaf op zijn klompen aan.

Elbert vervolgde zijn Zeeuwse trip naar de andere kant van de Westerschelde. Bij het bedrijf Goud Biervliet B.V. werd hij opgewacht door een aantal Zeeuwse dames. De dames hebben een ludieke variant gemaakt op de poster ‘Tijd voor de boer’, namelijk ‘Tijd voor de boerin’. Toen Dijkgraaf bij aankomst uitstapte, kwamen de dames aangereden in een tractor en overhandigden het eerste exemplaar van ‘hun’ boerinnenposter aan Elbert. Vervolgens ging Dijkgraaf met de ongeveer 75 belangstellenden naar binnen om ook hier met de Zeeuws-Vlaamse boeren in gesprek te gaan over de belangen van de sector.

Op donderdag 2 maart sloten ook Kees van der Staaij en Roelof Bisschop zich aan bij het bezoek aan Zeeland. Roelof begon zijn bezoek bij Staatsbosbeheer op Schouwen-Duiveland. Vervolgens is hij samen met een aantal vissers en lokale SGPolitici aan boord gegaan voor een vaartocht over de Grevelingen. Tijdens deze tocht spraken de vissers hun zorgen uit over de problematiek die zij ervaren in hun dagelijkse werk. Ook de zoetwaterproblematiek en de veiligheid en doorstroming op de N59 kwamen ter sprake. Tot slot ging Bisschop nog even het pittoreske Zierikzee in en sprak daar met Jan en alleman over de zorgen van alledag.

Dijkgraaf was ondertussen op de veiling in Sint Annaland te vinden om daar in het kader van zijn boerentoer te spreken met Thoolse veehouders en akkerbouwers over de fosfaatrechten. Boeren kunnen veel informatie over stikstof vinden op de website http://pas.bij12.nl/. Tot slot ging ook Elbert langs bij vissers, de gebroeders Bout, om te spreken over de aanlandplicht.

Kees van der Staaij was inmiddels aangeschoven bij journalisten van OmroepZeeland en de PZC die hem aan de tand voelden over Zeeuwse onderwerpen. Het volgende kabinet moet méér geld vrijmaken voor Zeeland. Van der Staaij: ‘’De Tweede Kamer gaat er volgens de peilingen heel anders uitzien. Na de verkiezingen moet het wel lukken om geld voor een technische universiteit en een Zeelandfonds los te krijgen.’’

’s-Avonds sloten de heren zich bij elkaar aan voor de verkiezingsbijeenkomst in Goes. Ook Bert-Jan Ruissen, nr. 4 op de kandidatenlijst was erbij. Op deze druk bezochte bijeenkomst, zo’n 430 mensen waren aanwezig, beten de SGP-Jongeren de spits af door de aanwezigen te testen op hun kennis over de partij. De sfeer zat er gelijk goed in. Daarop volgde een verkiezingsspeech van Kees van der Staaij, waarna hij samen met Elbert Dijkgraaf, Roelof Bisschop en Bert-Jan Ruissen vragen van de aanwezigen beantwoordde. Het bezoek aan ons prachtige Zeeland werd afgesloten met het zingen van het Wilhelmus.