17 december 2021

Van A naar B met het OV

Provinciale Staten stelden vrijdag de Regionale Mobiliteitsstrategie vast. Ook de Zeeuwse gemeenten moeten nog over deze strategie besluiten. In het stuk worden voorstellen gedaan over hoe we ons in de toekomst met het openbaar vervoer van A naar B verplaatsen. Statenlid Kees van den Berge heeft de mening van de SGP over de Mobiliteitsstrategie verwoord. Onderstaand zijn bijdrage.

Bestuurlijk gezien is deze Regionale Mobiliteitsstrategie een grote uitdaging, maar ook een grote kans. We gaan toe naar een andere mix van vervoersvormen. Het deur-tot-deur principe moet meer mensen uitnodigen gebruik te gaan maken van een ander vervoermiddel dan de eigen auto. De SGP heeft drie aandachtspunten.

Combinatie van grote en kleine bussen

Het is de bedoeling dat een deel van de vaste buslijnen vervangen wordt door flextaxi’s en flexbusjes, zodat er een combinatie van grote en kleine bussen komt. De SGP vindt dat door te werken met proeven, we er achter kunnen komen wat goed en minder goed werkt in onze provincie. Is het idee van de Texelhopper bijvoorbeeld ook in Zeeland uit te voeren? Het systeem van een paar vaste lijnen en flexbusjes die 150 verschillende opstappunten kunnen aandoen, heeft zich daar al bewezen.
Het Rijk heeft in het kader van het compensatiepakket Wind in de Zeilen € 5 miljoen beschikbaar gesteld om in Zeeland nieuwe vormen van vervoer (bijv. een schoolbus die buitenom de schooltijden ook gebruikt wordt om ouderen te vervoeren) te testen en uit te proberen in de periode tot 2025. Met als doel om nieuwe mobiliteitsoplossingen over heel Zeeland te verspreiden. Een proef met flexbusjes/flextaxi’s in combinatie met enkele vaste lijnen kan daarvan betaald worden.

''Het is belangrijk dat we proeven goed gaan monitoren, zodat we inzicht krijgen in de vervoersvraag.''

Bovendien moeten we inspelen op toekomstige gebruikers om vervoersstromen te vergroten. Een goed functionerende vervoerscentrale is daarbij een voorwaarde.

Scholierenvervoer

De scholieren zijn de grootste groep in- en uitstappers, namelijk bijna 70%. We willen dat het scholierenvervoer grotendeels blijft zoals het nu is, omdat het goed functioneert. De SGP kan zich er dan ook in vinden dat in deze Regionale Mobiliteitsstrategie vooral de nadruk ligt op het scholierenvervoer.

Een goed reisproduct dat betaalbaar is

De SGP wil ook kijken wat haalbaar en betaalbaar is. Er loopt nog een onderzoek, de uitkomst daarvan willen we graag bespreken in een commissievergadering. Dat geeft informatie over de betaalbaarheid nu, maar kan wellicht ook als input dienen voor de betaalbaarheid straks.
Er zijn Zeeuwen die denken dat het mobiliteitsaanbod beduidend minder zal zijn na 1 januari 2024. Het is de uitdaging om te laten zien dat het juist straks beter wordt. Dat we de Zeeuwen laten ervaren hoe gemakkelijk je met een app op je telefoon of door een telefoonnummer te bellen een reisproduct kan regelen om van A naar B te gaan.

De SGP-fractie wil graag de stap vooruit zetten naar een nieuwe mobiliteitsmix in de komende jaren in Zeeland. De SGP steunt de lijn in deze Regionale Mobiliteitsstrategie. Van vooral aanbod gestuurd OV nu, naar een meer vraag gestuurde mobiliteitsmix straks.

Voor meer informatie zie ook het artikel en de video die Omroep Zeeland hierover gemaakt heeft.