29 september 2014

Van der Maas kandidaat-gedeputeerde voor SGP

Op D.V. 18 maart 2015 vinden de verkiezingen voor Provinciale Staten plaats. Statenlid A.J. (Harry) van der Maas is door het bestuur van de Provinciale Afdeling en met steun van de fractie als kandidaat-gedeputeerde voor de SGP aangewezen. Hij zal George van Heukelom opvolgen als de partij opnieuw aan de coalitie deelneemt in het Provinciaal bestuur van Zeeland.

Van der Maas (42 jaar) is bijna acht jaar lid van Provinciale Staten. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont in Aagtekerke. In het dagelijks leven is hij directeur van twee basisscholen op Walcheren. Van der Maas: "Na twee termijnen in Provinciale Staten wil ik me graag als bestuurder inzetten voor alle Zeeuwse inwoners, bedrijven en instellingen. Als geboren en getogen Zeeuw voel ik me sterk verbonden met Zeeland. Het zou mooi zijn als de SGP als constructieve partner opnieuw kan deelnemen aan het dagelijks Provinciebestuur."

Huidig fractievoorzitter Goos Roeland is bij de komende Statenverkiezingen beoogd-lijsttrekker. Roeland (64 jaar, Tholen) neemt hiermee de eerste plek op de concept-kandidatenlijst in. In de achterliggende perioden was hij ook waarnemend voorzitter van Provinciale Staten. Nummer drie en vier betreffen respectievelijk Ad Dorst (46 jaar) en Joan van Burg (33 jaar) die na de verkiezingen hun derde termijn als Statenlid inluiden. Nieuwkomers in de top van de lijst zijn Harold van de Velde (24 jaar) op de vijfde plaats en Kees van den Berge (55 jaar) op plek zes.

De SGP hoopt bij de verkiezingen op D.V. 18 maart 2015 op het binnenhalen van de vijfde zetel. De partij verloor tijdens de verkiezingen in 2010 deze vijfde zetel door de hoge opkomst, ondanks dat het stemmenaantal voor de SGP in Zeeland met meer dan duizend stemmen groeide.

De concept-kandidatenlijst wordt dit najaar voorgelegd bij alle leden via de kiesverenigingen. Het bestuur van de Provinciale Afdeling zal in december na de ledenvergadering de definitieve lijst vaststellen.