8 juli 2015

Voorstellen Van der Maas en De Visser

Dhr. A.J. (Harry) van der Maas hoopt op D.V. vrijdag 10 juli de plaats van vertrekkend gedeputeerde Van Heukelom over te nemen. Zijn plaats in de SGP-fractie zal worden ingenomen door J.L. (Job) de Visser. Zowel dhr. Van der Maas als dhr. De Visser zullen in de Statenvergadering van 10 juli worden beëdigd tot respectievelijk gedeputeerde en Provinciaal Statenlid.

Harry van der Maas (43) is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij is bovenschools directeur van twee basisscholen in Meliskerke en Aagtekerke. De afgelopen acht jaar is hij als Statenlid actief geweest binnen de fractie. Dhr. Van der Maas krijgt als gedeputeerde de verantwoording over enkele grote en belangrijke portefeuilles als infrastructuur, openbaar vervoer, kenniseconomie en onderwijs. Van der Maas: ‘’Bereikbaarheid is belangrijk in en voor Zeeland. De wegen moeten veiliger worden.’’ Bovendien vindt Van der Maas het belangrijk dat jongeren meer kansen hebben om in Zeeland te werken. Het hoger- en wetenschappelijk onderwijs moet daarom beter afgestemd worden op de vraag vanuit het bedrijfsleven. Dhr. Van der Maas gaat zich in de komende bestuursperiode sterk maken om de ambities uit het coalitieakkoord zoveel mogelijk waar te maken volgens de normen en waarden van Gods Woord: ‘’De SGP wil verantwoordelijkheid nemen om te besturen. Het is een voorrecht dat we niet alleen groot zijn in de Staten, maar ook een Gedeputeerde mogen leveren.’’

De SGP-Statenfractie wenst Harry van der Maas veel wijsheid en Gods zegen toe voor de toekomst!

Job de Visser zal op 26-jarige leeftijd zijn intrede maken in de Provinciale Staten. Helemaal onbekend met de Zeeuwse politiek is hij niet. In de afgelopen periode was hij als lid van het Provinciaal Bestuur van de SGP al nauw betrokken bij de SGP-fractie. Vanuit zijn functie als bestuurslid nam hij vaak deel aan de fractievergaderingen. Dhr. De Visser zal zich in gaan zetten voor het behoud van de Zeeuwse identiteit als het gaat om openbare ruimte. Namens de SGP zal hij zitting nemen in de commissie Ruimte. Dit vakgebied ligt hem na aan het hart. In het dagelijks leven is Job namelijk zelfstandige in de groenvoorziening. Hij ontwerpt, calculeert en geeft leiding aan projecten. Naast zijn streven om Zeeland op het gebied van ruimte met kleine stapjes verder te ontwikkelen, heeft Job echter ook een hart voor ondernemers: ‘Het is voor ondernemers belangrijk dat ze ook echt de ruimte hebben om te ondernemen en dat ze niet tegengewerkt worden door allerlei onnodige regels.’’ Bovendien vindt Job het belangrijk dat we als Provincie nuchter omgaan met de natuur in Zeeland. ‘’Het natuurbeleid moet heroverwogen worden om te kijken of het wel effect heeft om er miljoenen euro’s in te stoppen. De effecten moeten in kaart gebracht en geoptimaliseerd worden.’’

De SGP-Statenfractie dankt ook vanaf deze plaats onze zeer gewaardeerde Gedeputeerde George van Heukelom. Een lange periode heeft hij deel uitgemaakt van de fractie in zijn functie als Statenlid en vanaf 2003 als lid van Gedeputeerde Staten namens onze partij. Hij heeft met grote inzet onze Provincie twaalf jaar lang mogen besturen. In de laatste periode waren het voornamelijk moeilijke dossiers die opgelost dienden te worden. Het resultaat was tot op de laatste dag zichtbaar. Tegelijkertijd heeft George laten zien dat de Provincie goed te besturen is met de SGP aan boord: een duidelijke visie, consistente lijn en afspraak is afspraak. Wij wensen hem samen met zijn gezin Gods zegen toe voor de toekomst.